ایرانیان جهان
طراحي و ساخت شبيه‌ساز فضا توسط محققان کشور
سه شنبه 17 اسفند 1395 - 3:07:41 PM
ايسنا
در پروژه ساخت شبيه‌ساز فضا، سه سامانه محفظه شبيه‌ساز آزمون حرارتي خلاء، طراحي و ساخته شده که حجم يکي از سامانه‌ها حدود 14 مترمکعب و دو محفظه ديگر داراي حجم 1.5 مترمکعب است.

اين سامانه‌ها داراي سپر و صفحه قرارگيري قطعات هستند و دماي آنها به وسيله لامپ‌هاي حرارتي مادون قرمز و نيتروژن مايع کنترل مي‌شود. همچنين يک شبيه‌ساز خورشيدي بزرگ با پرتوي تابشي به قطر يک متر و چگالي توان 1400 وات بر متر مربع طراحي و ساخته شده است.

پرتوي تابشي اين سامانه خورشيدي به وسيله 9 عدد لامپ 2.5 کيلووات و آينه‌هاي بازتابنده بيضوي توليد مي‌شود. پرتوي انرژي خورشيدي شبيه‌سازي شده از طريق يک پنجره اپتيکي به قطر 50 سانتيمتر به داخل محفظه فرستاده شده و در داخل محفظه با استفاده از يک آينه بزرگ سهموي موازي و به نقطه مورد نظر تابانده مي‌شود.

اين سامانه داراي فلنج‌ها و اتصالات الکتريکي هستند. تمام قسمت‌هاي اين سامانه به وسيله نرم‌افزار Lab view مشاهده و کنترل مي‌شود.

اين شبيه‌ساز در دانشگاه شهيد بهشتي و با همکاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمان فضايي ايران و پژوهشگاه فضايي به نتيجه رسيده است.

شبيه‌ساز فضايي سيستمي است که سعي مي‌کند فضاي خارجي و يا تجربه پرواز فضايي در يک فضاپيما را تا حد امکان به طور واقعي، شبيه‌سازي کند. اين موضوع شامل اتاقک شبيه‌سازي بر روي رم‌هاي هيدروليک است و به وسيله تکنولوژي رايانه، منبع آب ويژه براي شبيه‌سازي بي وزني، و وسايلي که براي مطالعه فيزيک و محيط فضا بکار مي‌رود، کنترل مي‌شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3345/طراحي-و-ساخت-شبيه‌ساز-فضا-توسط-محققان-کشور
بستن   چاپ