ایرانیان جهان
امکان بررسي مشکلات سيستم‌عصبي و کنترل اندام‌ مصنوعي در کشور فراهم شد
شنبه 14 اسفند 1395 - 7:53:10 AM
ايسنا

دکتر محمدعلي احمدي‌پژوه، استاديار دانشگاه صنعتي اميرکبير و مجري طرح عنوان اين طرح را دستگاه الکترومايوگرام  (EMG) نام برد و افزود: اين دستگاه براي ثبت فعاليت عضلات بدن استفاده مي‌شود.

وي با تاکيد بر اينکه اين دستگاه داراي کاربردهاي فراواني است، خاطرنشان کرد: اين دستگاه در حوزه‌هايي چون تشخيص مشکلات حرکت و طب فيزيکي کاربرد دارد.

احمدي‌پژوه با تاکيد بر اينکه دستگاه الکترومايوگرام طراحي شده از نوع مالتي الکترود است، توضيح داد: دستگاه ساخته‌شده مجهز به الکترودهاي زياد بوده و قادر است گزارشي از حرکت عضلات از سطح پوست ارائه دهد.

مجري طرح با تاکيد بر اينکه با استفاده از اين دستگاه مي‌توان اطلاعات کاملي از عضلات و ‌حرکات آن ارائه داد، خاطرنشان کرد: يکي از کاربردهاي اين دستگاه، بر روي دست‌هاي مصنوعي است؛ به گونه‌اي که با استفاده از اين دستگاه امکان فرمان دادن به دست مصنوعي فراهم خواهد شد.

وي به بيان اهميت ساخت اين دستگاه پرداخت و يادآور شد: با استفاده از اين دستگاه قادر به ثبت همزمان از يک آرايه الکترودي سطحي و در نتيجه اطلاعات زماني و مکاني از فعاليت عضلاني هستيم.

استاديار دانشگاه صنعتي اميرکبير با اشاره به عملکرد اين دستگاه اضافه کرد: معمولا الکترودهاي استاندارد سطحي حساس به موقعيت هستند و استفاده از تعداد زيادي الکترود به جاي يک جفت الکترود مي‌تواند اين مشکل را کاهش دهد.

وي ادامه داد: از سوي ديگر امکان اعمال تحريک از سطح پوست نيز براي ايجاد فعاليت در عضلات از اهميت بالايي برخوردار است. از اين رو از اين دستگاه مي‌توان در بررسي مشکلات سيستم عصبي- عضلاني، بيماري‌هاي حرکتي، بررسي رفلکس‌ها و همچنين کنترل پروتزها استفاده کرد.

احمدي‌پژوه با تاکيد بر اينکه اين دستگاه با استفاده از دانش بومي ساخته شده است، گفت: از اين دستگاه مي‌توان در کلينيک‌هاي تشخيصي و همچنين کنترل اندام‌هاي مصنوعي که نياز به فرمان دادن دارند، استفاده کرد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3322/امکان-بررسي-مشکلات-سيستم‌عصبي-و-کنترل-اندام‌-مصنوعي-در-کشور-فراهم-شد
بستن   چاپ