ایرانیان جهان
اجراي 10 طرح پژوهشي کشف عوارض استروئيدهاي آنابوليک در ورزشکاران
چهارشنبه 11 اسفند 1395 - 3:32:00 PM
ايسنا
دکتر سيد جواد ضياءالحق با اعلام اين خبر اظهار کرد: بيش از يک سال است که فعاليت يک مرکز دانش‌بنيان به نام آزمايشگاه فيزيولوژي ورزشي حيوانات در دانشگاه آزاد اسلامي شاهرود به‌عنوان يک مرکز منحصر بفرد و تنها مرکز فعال اين حوزه در کشور آغاز شده است.

عضو هيات علمي گروه تربيت‌بدني دانشگاه آزاد اسلامي شاهرود در مورد آغاز به‌کار و روند تصويب اين آزمايشگاه، گفت: آزمايشگاه فيزيولوژي ورزشي حيوانات در پائيز 93 بنا به درخواست گروه تربيت‌بدني اين دانشگاه و با توجه به نياز دانشجويان کارشناسي ارشد گرايش فيزيولوژي ورزشي و همچنين دانشکده علوم پزشکي به تصويب رسيد و با همکاري معاونت پژوهشي وقت واحد و روند اداري آن آغاز به کار کرد.

دکتر ضياءالحق با بيان اينکه روند اجرايي اين طرح علي‌رغم محدوديت‌هاي مالي با پشتيباني دانشگاه روبه‌رو شد، افزود: در ارديبهشت‌ماه 94 اين آزمايشگاه توسط استاندار وقت سمنان و جمعي از مسؤولان افتتاح و بهره‌برداري شد.

وي اظهار کرد: آزمايشگاه فيزيولوژي ورزشي دانشگاه آزاد اسلامي شاهرود به مساحت 100 مترمربع شامل اتاق نگهداري، رختکن و اتاق آزمايش است.

ضياءالحق تصريح کرد: تجهيزات اين آزمايشگاه کاملا از توليدات داخلي و از طريق نمايشگاه ساخت ايران بر اساس نيازمندي‌هاي دانشجويان گرايش‌هاي مختلف خريداري‌ شده است، به‌گونه‌اي که در منطقه و حتي در دانشگاه‌هاي ملي نيز اين محيط يعني آزمايشگاه حيوانات جهت انجام پروژه‌هاي ورزشي منحصربه‌فرد است.

وي با تأکيد بر کاربردي بودن اين آزمايشگاه در تحقيقات علم‌پزشکي افزود: تاکنون دانشجويان متعددي از واحدهاي مختلف دانشگاهي از قبيل دانشگاه صنعتي شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامي واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي و دانشگاه آزاد اسلامي واحد آيت‌الله آملي از مقاطع دکتري، کارشناسي ارشد و دکتراي عمومي دانشکده پزشکي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شاهرود از خدمات اين آزمايشگاه استفاده کرده‌اند.

عضو هيات علمي گروه تربيت‌بدني دانشگاه آزاد اسلامي شاهرود با اشاره به اينکه يکي از ويژگي‌هاي اين آزمايشگاه اهتمام مسؤولين در کاربردي کردن پژوهش‌هاي انجام‌گرفته در آن است، گفت: براي مثال با توجه به شيوع گسترده استروئيدهاي آنابوليک ميان اقشار متعدد جامعه مخصوصا جوانان و ورزشکاران، تاکنون اين آزمايشگاه بالغ‌بر 10 عنوان پژوهشي در اين زمينه در جهت شناساندن عوارض جانبي اين داروها انجام داده است که در قالب مقالات و همايش‌هاي متعدد و حتي بازديدهاي مقامات کشوري ارائه‌ شده‌اند و از طرفي با توجه به وجود اساتيد علوم پزشکي در شهرستان، پژوهش‌هاي متعددي در قالب پايان‌نامه‌هاي دانشجويان پزشکي از قبيل تأثير داروهاي مختلف گياهي بر کاهش عوارض برخي نارسائي‌ها انجام‌ شده است.

وي اظهار اميدواري کرد: با اتکال به خداوند متعال و همچنين همکاري نيروهاي دلسوز، بتوان گرهي از مشکلات جامعه را به‌صورت کاملا عملياتي و مبتني بر دانش و آگاهي بازکرده و مصداق بارز علم نافع را ارائه داد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3320/اجراي-10-طرح-پژوهشي-کشف-عوارض-استروئيدهاي-آنابوليک-در-ورزشکاران
بستن   چاپ