ایرانیان جهان
طراحي دستگاه‌هاي ايمپلنت پزشکي غيرتهاجمي
چهارشنبه 11 اسفند 1395 - 3:20:43 PM
ايسنا
دستگاههاي ايمپلنت پزشکي باتري دار که در بدن انسان کاشته مي‌شوند، زندگي افراد بي‌شماري را در سراسر دنيا نجات داده است. يک ايمپلنت‌ معمولي يا "ديفيبريلاتور کارديوورتر" در زمان نياز يک جريان الکتريکي به قلب مي‌فرستد و از حمله قلبي يا نارسايي قلبي پيشگيري مي‌کند نمونه‌اي از اين دستگاه‌ها است. اگرچه زندگي بيماران با اين فناوري بهبود پيدا مي‌کند، اما اين دستگاهها در عين حال مي‌توانند باعث عفونت شوند يا نياز به تعويض باتري دارند و براي اين منظور به روشهاي تهاجمي بيشتري نياز است.

دکتر مهدي کياني استاديار ايراني دانشکده مهندسي برق و رايانه دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا در حال کار روي دستگاه‌هاي ايمپلنت کوچکتر با کمترين ميزان عفونت و قدرت بيشتر و بي‌نياز از تعويض باتري است.

کياني اظهار کرد: ما در حال توسعه روش‌هاي انتقال قدرت بي‌سيم و مديريت يکپارچه آن هستيم. ما در حال کار هستيم تا اين دستگاه‌هاي قابل کاشت در بدن انسان را در عين حفظ سايز کوچک آنها(حدود يک ميلي‌متر و کمتر) به صورت بيسيم تامين نيرو کنيم.

حسام صادقي دانشجوي دکترا و همکار کياني در اين پروژه گفت: اين پروژه بخش مهمي از يک فناوري بزرگتر بوده و فراتر از مصارف پزشکي مي‌تواند روي ابعاد مختلف زندگي ما همچون گوشيهاي موبايل و رايانه هاي قابل حمل تاثير بگذارد.

کياني درباره اين دستگاه گفت: اين دستگاه قادر به ارسال سيگنال‌ها از اندام‌هاي مختلف بوده که به اين طريق اطلاعات بهتري از عملکرد اندام‌هاي مورد نظر خواهيم داشت. براي مثال کاشت چنين دستگاهي در مغز مي‌تواند درک ما از عملکرد مغز را افزايش و راه را براي حل اختلالات مغزي هموار کند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3318/طراحي-دستگاه‌هاي-ايمپلنت-پزشکي-غيرتهاجمي
بستن   چاپ