ایرانیان جهان
موفقيت محققان کشور در افزايش زيست‌سازگاري استنت‌هاي عروقي
سه شنبه 10 اسفند 1395 - 12:29:34 PM
ايسنا
جعفر خليل علافي، مجري پروژه "پوشش‌دهي آلياژ هوشمند نيکل-تيتانيم به منظور ارتقاي زيست سازگاري و قابليت دارورساني هدفمند جهت کاربرد در استنت‌هاي عروقي" درباره اين پروژه که با حمايت صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران انجام شده است، اظهار کرد: در اين پژوهش پوشش‌هاي کلسيم فسفاتي روي سطح اصلاح شده‌ آلياژ نايتينول ايجاد و مطالعه شدند. در ابتدا جهت اصلاح سطح، آلياژ نايتينول در محلول اسيدي قرار گرفت و در ادامه در آب ديونيزه جوشانده شد و در نهايت در دماي ˚C470 به مدت نيم ساعت تحت اتمسفر خنثي عمليات حرارتي شد. درادامه پوشش‌هاي کلسيم فسفاتي توسط روش رسوب‌دهي الکتروشيميايي روي آلياژ نايتينول ايجاد شدند.

وي ادامه داد: در نهايت نتايج تحقيقات ما نشان داد که پوشش‌هاي کلسيم فسفاتي موجب افزايش زيست سازگاري آلياژ نايتينول مي‌شوند. همچنين مشخص شد که با افزايش نسبت کلسيم به فسفر به دليل اصلاح ترشوندگي، بهبود خواص مکانيکي و همچنين کاهش ميزان حل شدن رسوبات در محيط کشت، ميزان سلول‌هاي چسبيده به سطح و پهن شدگي آنها روي پوشش بيشتر مي‌شود.

علافي تصريح کرد: در واقع در اين پروژه موفق به پوشش‌دهي استنت‌هاي عروقي با استفاده از کلسيم فسفات شديم که زيست سازگاري بيشتري را با بدن دارند همچنين قابليت دارورساني يکي از ويژگي‌هاي ديگر اين استنت است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3312/موفقيت-محققان-کشور-در-افزايش-زيست‌سازگاري-استنت‌هاي-عروقي
بستن   چاپ