ایرانیان جهان
ايران شريک خوبي براي اتحاديه اروپا است/آغاز همکاري ايران و ايتاليا در زمينه محيط زيست
شنبه 7 اسفند 1395 - 10:14:24 AM
ايرنا
دانيل کالخا در مراسم افتتاحيه شانزدهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست افزود: داشتن محيط زيست سالم، موضوع مهمي براي جهان است زيرا فقط يک سياره داريم و براي حفاظت از آن بايد تلاش کنيم.
وي با اشاره به اقدامات ايران در زمينه حفظ محيط زيست اظهار کرد: مي دانم که اصل پنجاهم قانون اساسي ايران به حفظ محيط زيست و اينکه يک وظيفه عمومي است اشاره دارد و اين نشان مي دهد که مردم و دولتمردان در ايران به اين مقوله اهميت مي دهند و از آقاي روحاني به علت توجه به مقوله محيط زيست تشکر مي کنيم.
وي ادامه داد: به همراه هياتي از نمايندگان شرکت هاي ايتاليايي به ايران آمده ام که تمام آنها در زمينه اقتصاد محيط زيستي فعاليت مي کنند و در تلاشيم تا در محورهاي مديريت پسماند، کيفيت آب و هوا و آلودگي صنعتي آبها و درياها با ايران همکاري بيشتري داشته باشيم.
مدير کل محيط زيست اتحاديه اروپا با تاکيد بر اينکه محيط زيست مي تواند موتور رشد و توسعه باشد، گفت: چالش هاي محيط زيستي زيادي مانند آلودگي هوا، آب، پسماندها، افزايش بيابان و از بين رفتن توع زيستي پيش رو داريم که فقط محدود به يک کشور نيست بلکه مشکلي جهاني است بنابراين کشورها در کنار مي توانند بر اين مشکلات غلبه کند.
وي با اشاره به نقش مهم ايران در اين زمينه افزود: ايران در منطقه از جايگاه کليدي و مهمي براي مقابله با چالش هاي محيط زيستي برخوردار است و تجربه خوبي در اين زمينه دارد.
مدير کل محيط زيست اتحاديه اروپا گفت: در سال 2015 جامعه بين المللي به توافق بزرگي در زمينه محيط زيست دست يافت که به توافق پاريس معروف است، همچنين دستور کار اهداف 17 گانه توسعه پايدار شکل گرفت که اين دو در کنار هم منجر به يک همگرايي محيط زيستي خواهد شد.

** آغاز همکاري ايران و ايتاليا در زمينه محيط زيست
همچنين گالتي وزير محيط زيست ايتاليا گفت: طي توافقنامه اي ميان دو نهاد محيط زيستي دو کشور همکاري ها در زمينه کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي، مديريت ترافيک و بهره وري از انرژي ميان دو کشور آغاز شده است.
وي افزود: همچنين دو پروژه مشترک ديگر متمرکز بر بخش پسماندها و نحوه دفع آنها در مرحله بررسي و تصويب نهايي است.
گالتي با ابراز خوشحالي از حضور در ايران براي شرکت در نمايشگاه بين المللي محيط زيست از رييس سازمان حفاظت محيط زيست براي هماهنگي و دعوت از وي تشکر و قدرداني کرد و گفت: اين نمايشگاه فرصت مناسبي براي تبادل تجربيات و ارائه آخرين دستاوردها در زمينه حفظ محيط زيست است.
وي افزود: براي چهارمين بار است که به ايران سفر مي کنم و اين نشان از شکوفا شدن همکاري سفارتخانه هاي دو کشور است.
گالتي با اشاره به اهميت موضوع حفظ محيط زيست تاکيد کرد: افرادي که در اين عرصه وارد مي شوند کنشگراني هستند که در آينده اين مشکلات را پيگيري و در صدد حل آنها خواهند پرداخت.
وي ادامه داد: تغيير اقليم و عوارض ناشي از آن در حال وقوع است و جامعه بشري را تحت تاثير قرار داده و جهان براي مقابله با آن نيازمند همکاري و در کنار هم بودن است.

** مردم ايران اهميت محيط زيست را خود درک کرده اند
قائم مقام وزير محيط زيست آلمان گفت: دولت ايران و مردم آن اهميت حفاظت از محيط زيست را به خوبي درک کرده اند .
يوخن فلاس بارت افزود: آلودگي زيست محيطي از جمله آلودگي هوا يک تهديد جهاني است و مي توان آنرا در پکن، ايران و حتي آلمان نيز ديد بنابراين حل آن نيازمند در کنار هم بودن است.
وي ادامه داد: با خانم ابتکار در مباحث مربوط به آلودگي هوا مذاکرات زيادي داشتيم، زماني هواي آلمان بسيار آلوده بود اما اکنون با اقداماتي که صورت گرفته بسيار بهبود يافته است زيرا اين خواسته همه بود بنابراين با در کنار هم بودن مي توان اين مشکلات را برطرف کرد.
قائم مقام وزير محيط زيست آلمان با بيان اينکه ايران و آلمان سابقه خوبي در زمينه همکاري هاي محيط زيستي دارند گفت: نبايد اجازه دهيم خاک در هوا منتشر شود ، بايد ظرفيت تالاب ها را براي نگهداري آب بالا ببريم تا شاهد محيط زيستي با طراوات و هوايي سالم باشيم.
شانزدهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست 6 تا 9 اسفندماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برپا است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3303/ايران-شريک-خوبي-براي-اتحاديه-اروپا-است-آغاز-همکاري-ايران-و-ايتاليا-در-زمينه-محيط-زيست
بستن   چاپ