ایرانیان جهان
امکان تايپ براي افراد فلج فراهم شد
چهارشنبه 4 اسفند 1395 - 3:11:46 PM
ايرنا
اين اقدام محققان آخرين گام در مسير ايجاد رابطه کامپيوتر و مغز محسوب مي‌شود. محققان اين فناوري را با هدف افزايش استقلال افراد فلج يا معلول در زندگي روزمره توسعه داده‌اند.
اين تحقيقات با همکاري سه بيمار مبتلا به ضعف شديد عضلاني انجام شد و در آن قسمت از مغز اين بيماران که وظيفه کنترل حرکات را بر عهده دارد، يک يا دو تراشه سيليکوني ايمپلنت شد. در جريان تحقيقات، سيگنال‌هاي مغز بيماران با استفاده از اين تراشه‌ها براي يک کامپيوتر ارسال شد تا در آنجا به دستورالعمل‌هايي تبديل شود که امکان کليک و جابه‌جايي نشانگر کامپيوتر را روي يک صفحه کليد در نمايشگر فراهم مي‌کرد.
در اين تحقيقات دو نفر از بيماران تايپ کردن را يادگرفتند و توانستند با سرعت 6 تا 8 کلمه در دقيقه تايپ کنند. اين سرعت نزديک به سرعت تايپ کردن با استفاده از گوشي تلفن همراه است.
اين فناوري ارتباط مغز با کامپيوتر فعلا در آزمايشگاه درحال بررسي است، اما محققان اميدوارند در دهه آتي بتوانند آن را در اختيار تمام افراد فلج يا معلول قرار دهند.
پيش از اين محققان تراشه‌هايي را در مغز افراد معلول ايمپلنت کردند که امکان کنترل اندام‌هاي مصنوعي را با استفاده از فکر آن‌ها فراهم مي‌کرد. ماه گذشته نيز با استفاده از فناوري تصويربرداري مغزي امکان پاسخگويي بله و خير به سوالات را براي مبتلايان به بيماري قفل شدگي فراهم کردند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3300/امکان-تايپ-براي-افراد-فلج-فراهم-شد
بستن   چاپ