ایرانیان جهان
شيوه درماني جديد با استفاده از سلول‌هاي بنيادي مانع پيشرفت بيماري ام‌اس مي‌شود
سه شنبه 3 اسفند 1395 - 3:40:56 PM
ايرنا
در اين شيوه جديد از شيمي‌درماني به‌منظور بازنشاني سيستم ايمني بدن استفاده مي‌شود. محققان در اين تحقيقات نشان دادند که مي‌توانند بيماري ام‌اس را تا مدت پنج سال به حالت انجماد درآورند و مانع پيشرفت آن در بدن بيمار شوند.
براي اين منظور ابتدا دارويي به بيمار داده مي‌شود تا سلول‌هاي بنيادي مغز استخوان او را تحريک کند که وارد جريان خون شوند. سپس اين سلول‌ها از خون بيمار استخراج مي‌شوند و با استفاده از مقادير بالاي داروهاي شيميايي، تمام سلول‌هاي سيستم ايمني بدن بيمار کشته مي‌شوند. پس از آن سلول‌هاي بنيادي خود بيمار مجددا به بدن او پيوند مي‌شوند تا سيستم ايمني بدن بازنشاني شود.
متخصصان پيش از اين نيز به منظور درمان بيماري‌هايي مانند سرطان که مقابله با آن‌ها با استفاده از ساير روش‌هاي درماني امکانپذير نيست، از پيوند اتولوگ سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز استفاده مي‌کردند؛ اما تاکنون از مدت زمان باقي ماندن آثار و مزاياي اين روش درمان بي اطلاع بودند.
اين روش درماني در 73 درصد از بيماران مبتلا به ام اس عودکننده به مدت پنج سال مانع بروز مجدد علايم اين بيماري شده است. همچنين در 33 درصد از بيماران مبتلا به ام‌اس پيش‌رونده، مانع وخيم تر شدن علائم بيماري شده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3294/شيوه-درماني-جديد-با-استفاده-از-سلول‌هاي-بنيادي-مانع-پيشرفت-بيماري-ام‌اس-مي‌شود
بستن   چاپ