ایرانیان جهان
ساخت ربات پيشخدمت ويژه رستوران/ راه اندازي اولين مجتمع رباتيک
دوشنبه 2 اسفند 1395 - 4:23:28 PM
مهر

اسماعيل مهرابي، فارغ التحصيل رباتيک از دانشگاه اميرکبير در خصوص پروژه طراحي و ساخت ربات خوش آمدگو و سرويس رسان که قرار است در يک مجتمع رباتيکي حضور يابند، اظهار داشت: نزديک يک سال است اين پروژه ملي و تکنولوژيک در زمينه رباتيک را آغاز کرديم.

وي افزود: قرار است در آينده‌اي نزديک، اولين مجتمع رباتيکي ايران و يکي از بهترين مجتمع هاي هوشمند دنيا را راه اندازي کنيم که در آن تعدادي ربات شامل ربات‌ خوش آمدگو و سرويس رسان با تعامل با انسان به آنها سرويس رساني مي کنند.

به گفته مهرابي، اين ربات ها داراي حس شنوايي بوده و از قابليت تعامل با انسان بهره مي برند و مي توانند به چند زبان زنده دنيا صحبت کنند.

اين محقق با تاکيد بر اينکه طراحي اين ربات بومي بوده است، خاطر نشان کرد: قرار است طي چند ماه آينده و در سال جديد، اولين مجتمع رباتيکي ايران را راه اندازي کنيم.

وي افزود، روند سفارش در اين مجتمع بصورت مدرن و تکنولوژيک بوده و ثبت سفارش‌ از طريق تبلت هاي روي ميزها انجام مي شود و پرداخت هزينه نيز مي تواند به صورت الکترونيکي و آنلاين باشد.

وي با بيان اينکه اين مجتمع با بيش از چند ربات مي تواند سرويس ارائه کند، گفت: براي حرکت اين ربات ها هيچ مسيري مشخص نمي شود و يکي از چالش هاي مهم رباتيک در سطح جهاني همکاري و تعامل ربات ها با يکديگر است، به گونه اي که با هم برخوردي نداشته باشند و ما موفق به پياده سازي اين مهم شده ايم. اکنون ربات ها بدون داشتن مسير قبلي به درستي راه خود را براي رسيدن به مقصد طي مي کنند.

وي خاطر نشان کرد: يکي از خصوصيات اين ربات ها هوشمند بودن است و با انسان ها به خوبي تعامل دارند. اين ربات ها با انسان ها حرف مي زنند، مي توانند حس خوشحالي و يا ناراحتي را توسط چهره خود به انسان منتقل کنند و درنهايت حس يک همزيستي جديد و دوست داشتني را القا کنند.

وي با بيان اينکه در کشورهايي مثل چين، سنگاپور، مالزي، انگليس، آمريکا و... فست فود هاي الکترونيکي و رباتيکي وجود دارد، عنوان کرد: اکثر ربات هاي خارجي روي خطوط مشخصي مسيريابي و حرکت مي کنند و هيچ تعاملي با انسان ندارند در صورتيکه ربات هاي ما مسير بهينه براي حرکت را توسط الگوريتم هاي هوشمند انتخاب ميکنند.

به گزارش مهر، در حدود يک سال است که فاز تحقيقاتي اين پروژه توسط شرکت آينده رباتيک سبز آرسام در دانشگاه اميرکبير آغاز شده است و به زودي شاهد ارائه آن در سطح عمومي خواهيم بود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3288/ساخت-ربات-پيشخدمت-ويژه-رستوران--راه-اندازي-اولين-مجتمع-رباتيک
بستن   چاپ