ایرانیان جهان
ايجاد فضاي طبيعي تکثير و پرورش مارهاي سمي در موسسه رازي
شنبه 30 بهمن 1395 - 3:06:50 PM
ايسنا
دکتر ناصر محمدپور با اشاره به لزوم تامين نياز روزافزون کشور به پادرزهرها و پايداري در بحث صادرات سرم‌هاي درماني ضد مارگزيدگي و عقرب‌زدگي در اين موسسه، اظهار کرد: با توجه به اينکه براي توليد پادزهر به سم احتياج است، جهت عدم استحصال اين سم‌ها از طبيعت، موضوع ايجاد فضاي طبيعي تکثير و پرورش مارهاي سمي در موسسه در دستور کار قرار گرفته است.

وي افزود: بر اين اساس فضايي در موسسه به صورت پايلوت ايجاد مي‌شود تا اين حيوانات سمي در شرايط طبيعي نگهداري شده و سم‌گيري از آنان انجام شود.

رئيس بخش جانوران سمي موسسه رازي با بيان اينکه در صورت سم‌گيري از اين حيوانات در فضاي آزمايشگاهي و شرايط مصنوعي، خصوصيات آن تغيير خواهد کرد، خاطرنشان کرد: با توجه به اين امر مجبور به ايجاد فضايي طبيعي براي زندگي اين جانوران هستيم تا کاهش وابستگي به طبيعت و پايداري صادرات موسسه رازي را براي اين توليدات در موسسه رازي شاهد باشيم.

وي در ادامه به موضوع استحصال سم در محل اشاره کرد و گفت: در اين راستا ضمن تفاهم صورت گرفته با سازمان محيط زيست، با مشخص شدن نوع مارها و تعداد نمونه‌هايي که در مناطق مختلف کشور بايد گرفته شود، در فصل مشخص همکاران موسسه رازي به همراه کارشناسان محيط زيست به محل اعزام مي‌شوند تا سم‌گيري در طبيعت انجام شود.

دکتر محمدپور با بيان اينکه در محل‌هاي نمونه‌گيري شده نقطه‌گذاري و طول و عرض جغرافيايي با GPS مشخص مي‌شود، اضافه کرد: پس از سم‌گيري در محل، اين سم در ازت مايع به اين موسسه منتقل شده تا اقدامات لازم بر روي آن براي تبديل به پادزهر صورت گيرد.

بر اساس اعلام روابط عمومي موسسه رازي، وي با تاکيد بر اينکه اين روش در حال حاضر در سطح کشور توسط موسسه رازي توسعه يافته است، افزود: در اين روش حيوانات سم‌گيري شده نيز به محيط زندگي بازگردانده مي‌شوند، اين روش کمک مي‌کند تا صدمه احتمالي را که در فعاليت‌هاي مربوط به استحصال سم به طبيعت وارد مي‌شود، شاهد نباشيم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3277/ايجاد-فضاي-طبيعي-تکثير-و-پرورش-مارهاي-سمي-در-موسسه-رازي
بستن   چاپ