ایرانیان جهان
تلاش محققان کشور براي توليد انرژي از جزر و مد در خليج‌فارس
شنبه 30 بهمن 1395 - 2:56:15 PM
ايسنا
اکبر شهرباف، مجري طرح با بيان اينکه اين طرح با عنوان «طراحي يک توربين جريان جزر و مدي» با حمايت ستاد توسعه فناوري انرژي‌هاي تجديدپذير معاونت علمي در حال اجرا است، گفت: در فاز نخست اين پروژه پتانسيل‌سنجي انرژي جزر و مد در دو منطقه از خليج فارس از سال 93 در دستور کار قرار دارد.

وي با اشاره به نتايج به دست آمده از تحقيقات، خاطرنشان کرد: تا کنون جمع آوري اطلاعات يک ماهه جريان جزر و مد در يکي از مناطق براي سه ايستگاه جمع‌آوري شده و اندازه گيري املاح معلق با آب جابه جا شده در يک شبانه روز به اتمام رسيده؛ همچنين نمونه‌هايي از اين منطقه به منظور شناسايي ساختار تشکيل‌شده مواد از بستر دريا مورد آزمايش قرار گرفته است.

عضو هيات علمي پژوهشگاه ملي اقيانوس‌شناسي با بيان اينکه به زودي پتانسيل‌سنجي انرژي جزر و مد در منطقه دوم را شروع مي‌کنيم، ادامه داد: تعيين حداکثر سرعت جزر و مد در مناطق مورد تحقيق، شناسايي بهترين سرعت براي استحصال انرژي و در نهايت طراحي توربين جريان جزر و مدي مسائلي است که در نظر داريم با انجام اين پروژه به آن برسيم.

شهرباف با تاکيد بر اينکه امروزه تحقيقات در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير به ويژه باد و خورشيدي بيشتر شده است، يادآور شد: اما استحصال انرژي از دريا و جزر و مد نيز مزيت‌هايي دارد؛ چراکه انرژي‌هاي باد و خورشيد در طول 24 ساعت در دسترس نيستند؛ در صورتي که در طول 24 ساعت مي‌توان از جزر و مد انرژي بدست آورد.

وي در عين حال تاکيد کرد: تحقيقات در اين زمينه در ابتداي راه است و اميدواريم در آينده شاهد پيشرفت‌هاي زيادي در اين حوزه داشته باشيم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3276/تلاش-محققان-کشور-براي-توليد-انرژي-از-جزر-و-مد-در-خليج‌فارس
بستن   چاپ