ایرانیان جهان
موفقيت محقق ايراني درساخت حسگرگازمتان مبتني برنانو
دوشنبه 25 بهمن 1395 - 2:51:56 PM
ايرنا
گاز متان يا همان گاز شهري يک گاز قابل اشتعال است که در غلظت‌هاي زياد علاوه بر خطر انفجار، از لحاظ ايجاد خفگي نيز يک گاز خطرناک محسوب مي‌شود. در شرايط نشت گاز بايد به سرعت شناسايي و براي رفع آن اقدام گردد.
ازاين‌رو وجود يک حسگر با حساسيت و دقت بالا در مکان‌هايي که خطر انفجار وجود دارد و يا حتي در منازل مسکوني بسيار حائز اهميت است.
دکتر علي مصاحب فرد محقق دانشگاه شيراز،در باره اهداف انجام اين طرح گفت: بيشتر حسگرهاي گاز متان، نياز به گرم شدن دارند. اين موضوع علاوه بر اتلاف انرژي و کاهش طول عمر حسگر، در برخي مواقع خطر انفجار حسگر را تشديد مي‌کند. ازاين‌رو، دست‌يابي به حسگري که قادر باشد با سرعت قابل قبولي در دماي اتاق به گاز متان حساسيت نشان دهد، يک نياز جدي در حوزه‌ ايمني در صنايع گاز است.
به گفته‌ي اين محقق، سرعت و حساسيت آشکارسازي اين حسگر به دليل استفاده از فناوري نانو بسيار بالاست. به‌علاوه، اين حسگر به روش کاملاً شيميايي و بدون نياز به تجهيزات گران‌قيمت توليد شده است.
مصاحب فرد افزود: مهمترين نقش فناوري نانو در ساخت اين حسگر، افزايش نسبت سطح به حجم ماده‌ حسگر نسبت به مواد توده‌اي است که منجر به افزايش حساسيت و کارايي آن شده است. افزايش نسبت سطح به حجم، سطح تماس مؤثر ماده را با مولکول‌هاي گاز هدف زياد مي‌کند و موجب بهبود کارايي آن هم از لحاظ حساسيت و هم از لحاظ زمان پاسخ مي‌شود.
اين طرح در قالب رساله‌ دکتراي دکتر علي مصاحب فرد و با راهنمايي دکتر محمدحسن شيخي از دانشگاه شيراز انجام‌شده است. اين پايان‌نامه که با همکاري شرکت فراديد پترو صنعت انجام‌شده که تحت عنوان پايان‌نامه‌ موردنياز صنعت به تأييد داوران ستاد ويژه‌ي توسعه‌‌ فناوري نانو نيز رسيده است. آيين‌نامه‌ي حمايت از پايان‌نامه‌هاي موردنياز صنعت در سايت www.nano.ir/hrdc موجود است

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3268/موفقيت-محقق-ايراني-درساخت-حسگرگازمتان-مبتني-برنانو
بستن   چاپ