ایرانیان جهان
رشته‌هاي منحصربه فرد دانشگاه‌هاي ايران پذيراي دانشجويان سوئدي است
دوشنبه 25 بهمن 1395 - 2:03:43 PM
ايسنا
دکتر محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در ديدار با آن لينده وزير اموراروپايي وتجارت خارجي کشور سوئد که در محل وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: ما امروزه روابط بسيار نزديک علمي، تحقيقاتي با ديگر کشورهاي اتحاديه اروپا از جمله آلمان، اتريش، فرانسه و ايتاليا داريم.

وزير علوم ادامه داد: تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه‌هاي مشترک علمي و تحقيقاتي و برگزاري جلسات مابين روساي دانشگاه‌هاي دو کشوراز اهم تعاملات است.

دکتر فرهادي افزود: در سطح ملي کارگروه‌هاي علمي دو کشور راه‌اندازي شده است و ثمرات خوبي به همراه آورده است.

وي با اشاره به امضاي تفاهم‌نامه‌ مابين دو کشور ايران و سوئد در سفر نخست وزير اين کشور، آن را در روابط علمي دو کشورمهم ارزيابي کرد و بر ادامه اين همکاري دو جانبه تاکيد کرد.

دکترفرهادي بيان کرد: در حال حاضر حدود 439 دانشجوي ايراني در کشور سوئد به تحصيل اشتغال دارند و اميدوارم در آينده اين تعداد افزايش يافته و تبادل دانشجو دو سويه شود .

وي در ادامه گفت: مطمئنا به غير از بعضي رشته‌هاي فني و نانو تکنولوژي، رشته‌هاي تحصيلي ديگر در بخش‌هاي اسلام‌ شناسي، خاورميانه شناسي و همچنين هنر اسلامي و ايراني در دانشگاه‌هاي ايران را در کمتر جايي از جهان مي‌توان يافت، به همين دليل مي‌توانيم پذيراي داوطلبان و دانشجويان کشور سوئد در اين رشته هاي تحصيلي باشيم .

دکتر فرهادي تصريح کرد: انجام پروژه‌هاي کلان GIS مابين دانشگاه لوند سوئد و دانشگاه ملاير و تربت حيدريه ايران با حمايت يک ميليون يورويي اتحاديه اروپا نشان داده است که در بخش پروژه‌هاي مشترک و در چارچوب برنامه horizon2020 نيز مي‌توان برنامه‌هاي گسترده‌اي را انجام داد.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري افزود: همکاري دانشگاه گلستان با دانشگاه اوپسالا در بخش زمين شناسي و دانشگاه ابوعلي سيناي همدان با دانشگاه lulea‌سوئد و راه‌اندازي کرسي زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه اوپسالا ازديگر نمونه‌هاي اين همکاري‌هاي علمي است.

دکترفرهادي با اشاره به اينکه ما در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري وظيفه سياست‌گذاري کلان، نظارت و حمايت را بر عهده داريم و کار اجرايي و عملياتي توسط دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشي صورت مي‌گيرد، گفت: انتظار داريم کارگروه‌ همکاري‌هاي دو جانبه علمي و تحقيقاتي در سطح سياست‌گذاري ، اجرا و پيشبرد سياست‌ها بين دو کشورعملياتي شود.

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم ، در ادامه آن لينده وزير امور اروپايي و تجارت خارجي سوئد گفت: نسبت به ميزان پيشرفت علم و فناوري در ايران واقف هستيم و همکاري‌هاي خوبي در حوزه بهداشت،علوم و مهندسي در ايران داريم.

وي ادامه داد:  در سوئد3.8 درصدGDP به تحقيقات اختصاص پيدا مي‌کند و دولت سوئد در 10 سال گذشته سرمايه‌گذاري مطلوبي در تحقيقات داشته و در تلاش است آن را افزايش دهد.

وزير امور اروپايي و تجارت خارجي سوئد گفت: سوئد يک مقصد عالي در سطح دنيا است .

وي افزود: در تلاشيم به بورسيه هاي ديگر کشورها که بتوانند در سطح بين‌المللي تحقيق و همکاري داشته باشند کمک کنيم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3266/رشته‌هاي-منحصربه-فرد-دانشگاه‌هاي-ايران-پذيراي-دانشجويان-سوئدي-است
بستن   چاپ