ایرانیان جهان
توليد آنزيم کاربردي در صنايع از پسماند ميگوي خليج‌فارس
دوشنبه 25 بهمن 1395 - 1:59:27 PM
ايسنا
احمد همايي، مجري پروژه «جداسازي و خالص‌سازي آنزيم‌هاي سيستئين پروتئاز از پسماند ميگوي Fenneropenaeus merguiensis خليج فارس» درباره اين طرح که با پشتيباني صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران اجرا شده است، اظهار کرد: هدف اصلي از انجام اين پروژه استحصال آنزيم پروتئاز از پسماندهاي جانداران دريايي است؛ زيرا همانطور که مي‌دانيم اندام گوارشي همچون معده و روده اين جاندران دور ريخته مي‌شود، بنابراين با اين تحقيقات آنزيم پروئتاز از اين اندام‌ها بدست آمد.

وي ادامه داد: پروتئاز آنزيمي پرکاربرد است که در صنايع مختلف همچون غذايي، شوينده، پزشکي، چرم‌سازي و فرآوري غذاي دام استفاده دارد؛ بنابراين با توجه به اهميت آن روي اين موضوع کار کرديم و اين آنزيم را در مقياس آزمايشگاهي توليد کرديم.

بر اساس اعلام روابط عمومي معاونت علمي‌وفناوري رياست‌جمهوري، همايي همچنين عنوان کرد: در اين تحقيق بر روي ميگوي Fenneropenaeus merguiensis کار شد؛ زيرا آنزيم‌ها در اين موجود فعاليت بيشتري را نشان مي‌دهد. در واقع اين آنزيم توليد شده داراي خواصي منحصر به فرد و ويژه است که خواصي همچون گرما دوست بودن و قدرت کاتاليزوري بالا را مي‌توان نام برد. زيرا اين آنزيم توليدشده مي‌تواند گستره دمايي وسيعي را تحمل کند

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3264/توليد-آنزيم-کاربردي-در-صنايع-از-پسماند-ميگوي-خليج‌فارس
بستن   چاپ