ایرانیان جهان
توليد زيست‌حسگري براي تشخيص زودهنگام سرطان پروستات
يکشنبه 24 بهمن 1395 - 4:28:02 PM
ايسنا
سرطان پروستات رايج‌ترين سرطان در بين مردان است و در سال‌هاي اخير به شدت تلاش شده تا روش‌هاي نوين و تأثيرگذار درماني، براي رهايي‌بخشي بيماران مبتلا به آن ارائه شود.

با وجود پيشرفت‌هاي فراوان در تشخيص اين سرطان، همچنان تشخيص قطعي، سريع و آسان سرطان پروستات نياز به تحقيقات بيشتري دارد. در اين راستا محققان دانشگاه وليعصر رفسنجان با اجراي پروژه تحقيقاتي تلاش کردند تا با به کارگيري روش‌هاي الکتروشيميايي براي دستيابي به اين مهم گام بردارند.

دکتر اسماعيل حيدري بفروئي، عضو هيأت علمي دانشگاه وليعصر رفسنجان و از محققان اين طرح در اين باره گفت: هدف ما ارائه‌ ابزاري به منظور اندازه‌گيري نشانگر آنتي ژن اختصاصي پروستات جهت تشخيص زودهنگام، بدون درد، سريع و آسان سرطان پروستات بود و براي اين منظور، ساخت زيست حسگري بر پايه‌ آپتامر DNA جهت تشخيص و معرفي عوامل باليني تعيين‌کننده‌ پيش آگهي در افراد مشکوک به اين بيماري در دستور کار قرار گرفت.

وي هدف اصلي اين تحقيقات را طراحي زيست‌حسگري با امکان به‌کارگيري در مراکز درماني و تشخيص‌هاي کلينيکي دانست و ادامه داد: در اين مطالعات آپتاحسگر طراحي‌شده داراي حد تشخيص بسيار پايين و محدوده‌ خطي وسيعي بوده، ولي در عين حال از تکرارپذيري، تکثيرپذيري، پايداري و حساسيت بالايي برخوددار است.

حيدري بفروئي در خصوص مواد به کار رفته در ساخت اين زيست‌حسگر توضيح داد: نشانگر زيستي اين بيماري، آنتي‌ژن اختصاصي پروستات (PSA) است، به همين دليل در اين زيست‌حسگر از آپتامر اختصاصي PSA (جايگزين آنتيبادي) استفاده شده است.

به گفته اين محقق در نمونه‌ طراحي شده از نانو صفحات rGO، نانولولههاي کربني چند ديواره (MWCNTs) و نانوذرات طلا (AuNPs) با هدف افزايش سطح و هدايت الکتريکي نيز استفاده شده است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه وليعصر رفسنجان با تاکيد بر اينکه به منظور بررسي کارايي نمونه طراحي شده، اين آپتاحسگر در اندازهگيري PSA پنج نمونه‌ خوني افراد مبتلا به سرطان پروستات به کار گرفته شد، خاطرنشان کرد: نتايج به دست آمده با روش آزمايشگاهي ايمونوراديومتري مقايسه شد و نتايج مقايسههاي انجام شده نشان‌‎‎دهنده‌ کاربردپذيري آپتاحسگر ساخته شده در آناليز نمونه‌هاي خون افراد مشکوک به سرطان پروستات بوده است.

نتايج اين پژوهش که حاصل همکاري اسماعيل حيدري بفروئي عضو هيأت علمي دانشگاه وليعصر رفسنجان و نازگل‌السادات شمس زاده دانشجوي کارشناسي ارشد شيمي تجزيه دانشگاه وليعصر رفسنجان است، در مجله‌ Biosensors and Bioelectronic با ضريب تاثير 7.47 منتشر شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3260/توليد-زيست‌حسگري-براي-تشخيص-زودهنگام-سرطان-پروستات
بستن   چاپ