ایرانیان جهان
اولين استاندارد منسوج نانو تدوين شد
يکشنبه 24 بهمن 1395 - 1:36:25 PM
ايسنا
اولين استاندارد ملي محصول محور فناوري نانو بر پايه مطالعات و تحقيقات انجام شده در پژوهشکده‌هاي صنايع غذايي و کشاورزي و شيمي و پتروشيمي پژوهشگاه استاندارد، تحت عنوان «کالاهاي نساجي با خاصيت ضدميکروبي- روش‌هاي آزمون» با شماره استاندارد ملي ايران 21195 چاپ شد.

اين استاندارد بنا به درخواست و با حمايت مالي ستاد فناوري نانو و با توجه به سوابق فعاليت‌هايي که در پژوهشکده غذايي و کشاورزي بر روي خواص ضدميکروبي منسوجات نانو انجام شده بود، به اين پژوهشکده واگذار شد و قريب به دو سال در کميسيون‌هاي فني مختلف با حضور متخصصيني از دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي فعال در زمينه فناوري نانو مورد بررسي قرار گرفت.

در اين استاندارد، روش‌هاي آزمون براي تعيين مشخصات فيزيکي و شيميايي نانوذرات افزوده شده به کالاهاي نساجي و فراورده‌هاي سلولزي يکبار مصرف، مانند دستمال کاغذي که داراي خاصيت ضدميکروبي (ضدباکتريايي، ضدقارچي و ضدويروسي) است، تهيه شد.

علاوه بر آن روش‌هايي براي تعيين ميزان رهش نانوذرات در برابر شستشو و محلول عرق بدن شرح داده شده است.

همچنين روش‌هاي آزمون بررسي کارايي ضدميکروبي اين محصولات و روش‌هاي بررسي عوارض ناشي از تماس پوستي، شامل تحريک پوستي، حساسيت‌زايي و سميت پوستي شرح داده شده است و راهنماي جامعي براي کاربران به منظور صدور مجوز و ارزيابي منسوجات نانو محسوب مي‌شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3259/اولين-استاندارد-منسوج-نانو-تدوين-شد
بستن   چاپ