ایرانیان جهان
ايران به قطب تحقيقات گندم و ذرت در خاورميانه تبديل مي شود
شنبه 23 بهمن 1395 - 2:58:27 PM
ايرنا
اسکندر زند روز شنبه در حاشيه بازديد از مرکز تحقيقات بين المللي سيميت (تحقيقات گندم و ذرت) در موسسه تحقيقات اصلاح وتهيه نهال و بذر کشور واقع در کرج افزود: ايران با مرکز تحقيقات بين المللي سيميت مستقر در کشورمکزيک در توسعه ذرت و گندم جهان اثرگذار بوده در حال آغاز يک کار مشترک است.
وي اظهار داشت: اين طرح مشترک از بهار سال 96 به مدت 5 سال کار به منظور توسعه تحقيقات گندم ، ذرت و کشاورزي حفاظتي در ايران آغازمي شود.
زند ادامه داد: در اجراي اين طرح محققان بين المللي از کشورهاي مکزيک، هند و بعضي از کشورهاي اروپايي به ايران خواهند آمد.
معاون وزير جهاد کشاورزي گفت: اجراي اين طرح بزرگ کشاورزي با مشارکت چند کارشناس محقق برجسته بين المللي، ايران را به قطب تحقيقات براي منطقه خاورميانه تبديل خواهد کرد.
زند بيان داشت: براي اجراي اين طرح دفتر تحقيقات بين المللي سيميت در موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزي مستقردر کرج آماده سازي شده است.
وي به اهداف بلندمدت اين طرح اشاره کرد وافزود: اجراي اين طرح تحقيقاتي 3 هدف بلند مدت را دنبال مي کند که يکي توسعه کيفيت توليد بذر گندم در ايران است.
معاون وزير جهاد کشاورزي اظهار داشت: اکنون ايران در زمينه توليد بذر محصولات کشاورزي وضعيت نسبتا خوبي دارد ولي با اجراي اين طرح به دنبال ارتقاء آن هستيم و هدف ديگر توسعه ارقام جديد است.
وي با بيان اينکه اکنون سالانه حدود 10 الي 15 رقم جديد گندم توليد مي کنيم، گفت: در کشور 70 رقم گندم در عرصه هاي زراعي داريم ولي براي برخي مناطق گرم و سرد لازم است از کمک هاي بين المللي استفاده کنيم.
رئيس مرکز تحيقاتي، ترويج و آموزش کشاورزي ادامه داد:هم اکنون 30 لاين و رقم جديد را با استفاده از تحقيقات اين موسسه در حال کار هستيم و اميدواريم که با همکاري اين مجموعه توليد رقم که حدود 15-10 رقم است به 2 برابر برسد.
وي هدف ديگر از اجراي اين طرح بين المللي را کشاورزي حفاظتي عنوان کرد وافزود: اکنون خاک زراعي کشور در معرض شوري، فرسايش و کم شدن ماده آلي خاک است که طرحي پياده مي شود به نام کشاورزي حفاظتي که هم ماده آلي خاک اضافه شده و هم از فرسايش خاک جلوگيري شود.
معاون وزير جهاد کشاورزي گفت: اکنون در حال کنترل شوري خاک کشاورزي کشور هستيم ، بنابراين تمام اين پروژه به نام سيستم گندم مبنا در کشور اجرا مي شود.
زند تاکيد کرد: در زراعت کشور اگر وضعيت کشت گندم به خوبي اصلاح شود کل سيستم زراعت و کشاورزي درست مي شود زيرا تمام زراعت در کشور به گندم وابسته است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3255/ايران-به-قطب-تحقيقات-گندم-و-ذرت-در-خاورميانه-تبديل-مي-شود
بستن   چاپ