ایرانیان جهان
عرضه ماسک‌هايي با قابليت جذب 99 درصدي ريزگردها/آغاز صادرات به حوزه خليج‌فارس
شنبه 23 بهمن 1395 - 1:36:24 PM
ايسنا

دکتر محمد مهدي شيرمحمدي،با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک‌هاي تنفسي گفت: با توجه به آلودگي شديد هوا در مراکز شهري، صنعتي و پزشکي استفاده از ماسک‌هاي تنفسي امري ضروري است؛ ولي عموم ماسک‌هاي تنفسي موجود در کشور در بهترين حالت داراي راندمان کمتر از 98 درصد هستند.

وي عدم جذب گازهاي آلاينده را از ديگر محدوديت‌هاي ماسک‌هاي معمول دانست و ادامه داد: براي رفع اين معضل پروژه تحقيقاتي را به نام «توليد ماسک‌هاي تنفسي FPP3» به منظور توليد فيلترهاي جاذب آلاينده‌ها و گازهاي سمي اجرايي کرديم.

شير محمدي، توليد اين فيلترها را با استفاده از کربن اکتيو و نانو نقره ذکر کرد و يادآور شد: اين فيلتر قادر به جذب آلاينده‌هاي هوا از محيط است.

اين محقق با اشاره به کاربرد فناوري نانو در اين محصول توضيح داد: نانوفناوري به دو صورت نانو الياف و نانو مواد در محصول استفاده مي‌شود. استفاده از نانو الياف در ماسک‌‎هاي تنفسي به دليل بسته شدن منافذ آن موجب اختلال در تنفس خواهد شد.

وي اضافه کرد: بر اين اساس در اين مطالعات ما از  نانو مواد در توليد اين ماسک بهره برديم، به طوري که نانو ذرات نقره به گونه‌اي بر روي الياف تثبيت شدند که اين مواد از بستر الياف جدايش نخواهند داشت. به اين ترتيب فرد با گذاشتن ماسک به راحتي قادر به تنفس خواهد بود.

شيرمحمدي با تاکيد بر اينکه در اين ماسک از 6 لايه که ترکيبي از کربن اکتيو، لايه جذب غبار و نانو مواد است، استفاده شد، خاطر نشان کرد: در محصول جديد توليد شده با استفاده از لايه کربن اکتيو مخصوص و طراحي سوپاپ جديد، راندمان اين محصول به بيش از 99 درصد رسيده است و ميزان نشتي آلاينده‌ها به درون ماسک به شدت کاهش يافته است.

وي با تاکيد بر اينکه اين ماسک قادر به جذب ريز گردها است، اظهار کرد: جذب گازهاي شيميايي مختلف مانند دي اکسيد کربن (co2) و منو اکسيد کربن (CO) با راندمان 99 درصد از ديگر قابليت‌هاي اين محصول است.

مجري طرح با اشاره به کاربردهاي فيلتر توليد شده، گفت: از اين فيلتر علاوه بر توليد ماسک‌هاي تنفسي مي‌توان در فيلتر کابين خودروها، کولرهاي خانگي و در صنعت نيز با توجه به آلودگي‌هاي حاد موجود در صنايع سيمان، فولاد و پتروشيمي استفاده کرد.

وي با بيان اينکه اين محصول موفق به کسب تائيديه مرکز تحقيقات و تعليمات حفاظت فني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي شده است، گفت: در سوپاپ اين ماسک از ديافراگم سيليکوني استفاده شده است؛ علاوه بر آن براي جذب مواد شيميايي و بو از لايه «ملت بلون» بهره برديم.

شيرمحمدي توليد روزانه اين ماسک را 7 هزار قطعه عنوان کرد و افزود: صادرات اين محصول را به کشورهاي حاشيه خليج فارس و عراق شروع کرده‌ايم.  

اين محقق، توليد 20 هزار قطعه ماسک در روز را از برنامه‌هاي اين پروژه تحقيقاتي نام برد.

وي همچنين خاطرنشان کرد: از آنجايي که تمامي مراحل توليد مواد اوليه و توليد ماسک توسط تيم تحقيقاتي ما انجام شده است، از اين رو امکان ايجاد هرگونه تغييرات فني و ظاهري در محصول نهايي وجود دارد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3253/عرضه-ماسک‌هايي-با-قابليت-جذب-99-درصدي-ريزگردها-آغاز-صادرات-به-حوزه-خليج‌فارس
بستن   چاپ