ایرانیان جهان
شيشه‌هايي که تغيير رنگ مي‌دهند
چهارشنبه 20 بهمن 1395 - 2:54:45 PM
ايرنا
شيشه‌هاي الکتروکروميک نوعي شيشه هستند که با تغيير ولتاژ ورودي ميزان شفافيت آن‌ها تغيير مي‌کند. در حال حاضر اين شيشه‌ها تنها با رنگ آبي عرضه شده‌اند و در زمان کدر شدن، با انتخاب کاربر به يکي از رنگ‌هاي تيره درمي‌آيند.
اما فناوري جديد توليد اين شيشه‌ها امکان استفاده از مجموعه رنگ‌هاي جديد را فراهم کرده و سرعت تغيير شفافيت را تا 10 برابر افزايش مي‌دهد.
اغلب شيشه‌هاي الکتروکروميک با استفاده از 2 شيشه ساخته مي‌شوند که يک طرف آن‌ها با لايه نازکي از اکسيد قلع روي يا اکسيد قلع آلاييده‌شده با فلوئور پوشيده شده است تا به صورت الکترود عمل کند. سپس يکي از دو شيشه با لايه نازکي از اکسيد تنگستن پوشيده شده و طرف پوشش‌دار اين شيشه‌ها روي يکديگر قرار مي‌گيرد. البته بين دو شيشه لايه نازکي از يک الکتروليت ژله‌اي ريخته مي‌شود تا شيشه‌ها مستقيما با يکديگر ارتباط نداشته باشند. با اعمال ولتاژ به اين مجموعه، اکسيد تنگستن تيره شده و با تغيير قطبيت ولتاژ مجددا روشن مي‌شود. اين فرآيند در شيشه‌اي به مساحت 2.5 متر در حدود بيست دقيقه طول مي‌کشد.
اکنون محققان انستيتوي فرانهوفر فرآيند توليد شيشه را به‌گونه‌اي تغيير دادند که در آن لايه اکسيد تنگستن حذف مي‌شود و در بين دو صفحه شيشه‌اي نوعي رزين حاوي مونومرهاي ارگانيک الکتروکروميک قرار مي‌گيرد. سپس با استفاده از گرما يا پرتوهاي فرابنفش، رزين را تحريک مي‌کنند تا مونومرها و الکترودها يک ساختار پليمري الکتروکروميک را تشکيل دهند. در نتيجه اين فرآيند، شيشه‌اي توليد مي‌شود که با سرعت بسيار بيشتري شفاف و کدر مي‌شود و اين تغيير وضعيت با استفاده از ولتاژهاي بسيار کمتر رخ مي‌دهد.
در حال حاضر محققان نمونه اوليه اين شيشه‌ها را توليد کرده‌اند و در تلاشند تا با استفاده از مونومرهاي مختلف، شيشه‌هايي با رنگ‌هاي مختلف بسازند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3250/شيشه‌هايي-که-تغيير-رنگ-مي‌دهند
بستن   چاپ