ایرانیان جهان
موفقيت محققان در افزايش ماندگاري سيب گلاب با بسته‌بندي نانويي
دوشنبه 18 بهمن 1395 - 3:01:08 PM
ايسنا
محصولات باغي نقش مهمي در تأمين نياز غذايي و سلامت جامعه ايفا مي‌کنند. اين گروه از محصولات کشاورزي به دليل اينکه حاوي رطوبت زيادي هستند، به‌شدت فسادپذيرند.

از سوي ديگر، اين محصولات پس از برداشت نيز به فعاليت حياتي خود ادامه مي‌دهند. بنابراين در صورت عدم مراقبت صحيح از اين محصولات، بخش عمده‌اي از آنها در مراحل مختلف پس از برداشت از بين مي‌روند. کاهش و به حداقل رساندن چنين ضايعاتي يکي از اولويت‌هاي هر کشوري است. بهره‌گيري از فناوري نانو در اين راستا، اين امکان را براي کاهش ضايعات پس از برداشت محصولات باغي به وجود آورده است.

دکتر فوژان بديعي عضو هيأت موسسه تحقيقات فني و مهندسي کشاورزي و از محققان اين طرح هدف از انجام اين تحقيق را پوشش دادن و بسته‌بندي سيب گلاب با يک پوشش طبيعي بر پايه کيتوزان عنوان کرد و افزود: کارايي اين پوشش به‌وسيله فناوري نانو ارتقا يافته است تا بتوان ضايعات پس از برداشت اين ميوه حساس را کاهش داده، خواص تازه خوري آن را براي مدت بيشتري حفظ کرده و زمينه را براي صادرات فراهم کرد.»

وي ادامه داد:‌ استفاده از نتايج اين طرح مي‌تواند موجب کاهش ضايعات پس از برداشت محصولات باغي و افزايش ماندگاري و کيفيت آنها شود که مي‌تواند به افزايش صادرات اين محصولات منتهي شود.

دکتر فوژان پوشش نانو کيتوزان توليد شده در اين طرح را حاوي نانوذراتي با ابعاد کمتر از 100 نانومتر دانست و يادآور شد: حضور اين نانوذرات موجب کاهش منافذ اين پوشش‌ها و در نتيجه کاهش ميزان نفوذپذيري به گازهاي تنفسي و بخارآب شده است.

اين محقق تاکيد کرد: نتايج اين تحقيقات نشان داد که پوشش دهي سيب گلاب که با پوشش نانو کيتوزان، رسيدگي طبيعي ميوه را کندتر کرده است. همچنين پوشش، شدت تنفس و ميزان توليد اتيلن در مرحله رسيدگي را نسبت به سيب‌هاي بدون پوشش به‌طور معني‌داري کاهش داده است.

اين تحقيقات حاصل تلاش‌هاي دکتر فوژان بديعي عضو هيأت موسسه تحقيقات فني و مهندسي کشاورزي، دکتر مريم هاشمي عضو هيأت علمي پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي ايران، دکتر ندا مفتون آزاد عضو هيأت علمي بخش تحقيقات فني و مهندسي مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي فارس، دکتر احمد موسي پور گرجي عضو هيأت علمي مؤسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر، دکتر سيدعلي ياسيني اردکاني، عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات يزد و علي صحرايي خوش‌گردش دانش‌آموخته‌ مقطع کارشناسي ارشد  دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات يزد است و نتايج اين کار در مجله‌ LWT - Food Science and Technology با ضريب تأثير 711/2 به چاپ رسيده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3239/موفقيت-محققان-در-افزايش-ماندگاري-سيب-گلاب-با-بسته‌بندي-نانويي
بستن   چاپ