ایرانیان جهان
کاغذ چند بار مصرف ساخته شد
شنبه 16 بهمن 1395 - 3:42:00 PM
مهر
محققان دانشگاه شاندونگ در چين و دانشگاه ريورسايد در کاليفرنيا اعلام کرده اند راز فناوري توليد چنين کاغذي يک ماده شيميايي با قابليت تغيير رنگ است.

يادونگ يين پروفسور شيمي در دانشگاه ريورسايد کاليفرنيا و يکي از مولفان تحقيق مي گويد: مي توان کاغذ معمولي را با لايه نازکي از اين ماده شيميايي پوشاند و آن را به برگه اي چندبار مصرف با قابليت چاپ نوري تبديل کرد. اما مهمترين بخش کار ما ساخت نوع جديدي از سيستم هاي تغيير رنگي است که در معرض نور از حالتي به حالت ديگر تغيير مي کند.

فرايند پاک کردن اين چاپ نوري نيز ساده است. به طوريکه با گرما دادن به کاغذ در دماي 120 درجه مي توان مطالب چاپ شده روي آن را پاک کرد.  به گفته محققان مي توان بيش از 80 مرتبه روي چنين کاغذي چاپ و سپس آن را پاک کرد.

اين پوشش حاوي دونوع ذره است. نخست ماده اي به نام Prussian blue که رنگ دانه آبي غير سمي است و هنگام دسترسي به الکترون بي رنگ مي شود. ماده ديگر دي اکسيد تيتانيوم است که در برابر نورUV فعل و انفعالات شيميايي را سريعتر مي کند.

به گفته پروفسور يين اين کاغذ قابليت هاي مختلفي دارد. مي توان از آن براي توليد روزنامه، مجله، پوستر، حسگرهاي اکسيژن و برچسب هاي مختلف استفاده کرد. در همه اين موارد اطلاعات به صورت موقت مورد نياز است و مي توان موارد چاپ شده را پاک کرد.

اين تحقيق تاثيرات مهمي در بعد اقتصادي و حفظ محيط زيست دارد. در حال حاضر توليد و دور ريز کاغذ در دنيا تاثير منفي زيادي روي محيط زيست دارد. همچنين يکي از بزرگترين منابع آلودگي صنعتي است. به طوريکه کاغذهاي دورريز 40 درصد زمين هاي محل دفن زباله را اشغال کرده اند. حتي بازيافت کاغذ نيز مخرب است زيرا ابتدا بايد جوهر روي کاغذ پاک شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3230/کاغذ-چند-بار-مصرف-ساخته-شد
بستن   چاپ