ایرانیان جهان
بهره‌برداري از طرح تبديل زباله‌هاي شهري به انرژي با پلاسما تا پايان سال
شنبه 16 بهمن 1395 - 3:10:34 PM
ايسنا
امروزه مديريت و بازيافت پسماندهاي شهري يکي از مشکلات و چالش‌هاي عمده کشور است؛ روش‌هاي مختلفي براي توليد انرژي از زباله‌هاي شهري و بيمارستاني وجود دارد که با توجه به مطالعات انجام شده، تکنولوژي پلاسما يکي از پيشرفته‌ترين فناوري‌هاي موجود براي امحاء، بي‌خطرسازي و تبديل زباله به انرژي است.

بر اين اساس ستاد توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير معاونت علمي‌وفناوري رياست‌جمهوري اين موضوع را جزو اولويت‌هاي اصلي خود قرار داده است.

در اين راستا مسؤولان و کارشناسان اين ستاد از پايلوت «تبديل زباله‌هاي شهري به انرژي با استفاده از فناوري پلاسما» که با حمايت ستاد در حال انجام است، بازديد کردند.

اين پايلوت با ظرفيت هزار کيلوگرم در روز به همت پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت اجرا شده است و در واقع در اين پروژه طرح گازي کردن زباله با استفاده از فناوري مشعل پلاسمايي براي نخستين بار در پژوهشگاه صنعت نفت اجرايي شده است.

سه مشعل پلاسمايي اين طرح با توان 30 کيلووات ساخته شده است. اين طرح با انجام آخرين بهينه‌سازي‌هاي لازم، در نيمه دوم اسفند ماه امسال مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت.

يکي از ويژگي‌هاي بارز اين پروژه استفاده از توان شرکت‌هاي دانش‌بنيان داخلي است و تجاري‌سازي اين فناوري براي گام‌هاي بعدي، هدف‌گذاري شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3228/بهره‌برداري-از-طرح-تبديل-زباله‌هاي-شهري-به-انرژي-با-پلاسما-تا-پايان-سال
بستن   چاپ