ایرانیان جهان
دستاورد محققان کشور در استفاده از ساخارين به عنوان کاتاليستي سبز
سه شنبه 12 بهمن 1395 - 3:03:06 PM
ايسنا

فرزانه محمدپور دانشجوي رشته دکتري دانشگاه سيستان و بلوچستان مجري اين طرح،اظهار کرد: در سال‌هاي اخير به علت توجه به شيمي سبز، تيم تحقيقاتي اين رشته به دنبال روش‌هايي براي سنتز ترکيبات آلي بودند که سازگار با محيط زيست باشد و از آنجا که يکي از اصول مهم در شيمي سبز، استفاده از کاتاليستي است که کمترين آسيب را  به محيط زيست وارد کند، ما به تحقيق بر روي کاتاليستهاي سازگار با محيط زيست پرداخته‌ايم و در نهايت از ساخارين به عنوان کاتاليستي سبز و موثر براي سنتز ساده، سازگار با محيط زيست و مقرون به صرفه ترکيبات هتروسيکل استفاده کرده‌ايم.

وي بيان کرد: با توجه به ويژگي‌هاي گسترده دارويي و بيولوژيکي دي هيدرو پيريميدينون‌ها، پيرازولوفتالازين‌ها و دي هيدرو پيرول-2-اون هاي چند استخلافي، ارائه روش‌هاي جديد براي سنتز اين ترکيبات از اهميت زيادي برخوردار بوده و توجه بسياري از محققان شيمي آلي و شيمي دارويي را به خود جلب کرده است و در سال‌هاي اخير از کاتاليست‌هاي مختلفي براي توليد آنها استفاده شده است. بسياري از اين روش‌هاي ارائه شده براي سنتز اين دسته از ترکيبات با استفاده از حلال‌هاي سمي، معرف‌هاي گران قيمت، شرايط سخت، مدت زمان طولاني، تشکيل فرآورده هاي جانبي و بازده پايين محصول همراه بوده است. بنابراين سنتز اين ترکيب ها با استفاده از شرايط ملايم‌تر و کاتاليستهاي سازگار با محيط زيست در زماني کوتاه و شرايطي که از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه باشد، اهميت دارد.

محمدپور گفت: در اين پژوهش، با استفاده از کاتاليست سبز ساخارين، سنتز دي هيدروپيريميدينون‌ها از طريق واکنش تراکمي بيگينلي آلدهيدها، - دي کربونيل و اوره يا تيواوره و از طريق واکنش چهارجزيي بين فتاليميد، هيدرازين مونو هيدرات، مالونونيتريل و آلدهيدهاي متفاوت، ترکيبات هتروسيکل پيرازولوفتالازين‌ها و همچنين، دي هيدرو پيرول-2-اون هاي چند استخلافي از طريق واکنش آمين ها، دي آلکيل استيلن دي کربوکسيلات ها و فرمالدهيد (در دماي محيط)، سنتز شده‌ است.

وي خاطرنشان کرد: امروزه واکنش‌هاي بدون حلال از ديدگاه شيمي سبز بسيار جذاب و مورد توجه هستند از نکات جالب اين پژوهش سنتز مشتقات دي هيدروپيريميدينون‌ها و پيرازولوفتالازين‌ها تحت شرايط بدون حلال است.

اين دانشجوي دکتري شيمي گفت: روش‌ ارائه شده در اين پژوهش داراي چندين مزيت قابل توجه از جمله استفاده از کاتاليست سبز، در دسترس و ارزان‌قيمت ، حمل و نقل آسان اين کاتاليست جامد، بازده بالاي محصولات، زمان کوتاه واکنش‌ها، سادگي روش‌، عدم نياز به ستون کروماتوگرافي و جداسازي آسان است. به علاوه، خالص سازي ساده محصولات و روش‌ کار آسان واکنش‌ها از نکات برجسته اين روش مي باشند. اين نتايج نشان مي‌دهند که کاتاليست‌ ارائه شده در اين تحقيق مي‌تواند به عنوان کاتاليستي سبز، مفيد و مؤثر براي سنتز اين ترکيبات مهم بيولوژيکي مورد استفاده قرار گيرد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3214/دستاورد-محققان-کشور-در-استفاده-از-ساخارين-به-عنوان-کاتاليستي-سبز
بستن   چاپ