ایرانیان جهان
افتتاح کاوشگر خليج فارس در 14 بهمن ماه
دوشنبه 11 بهمن 1395 - 2:51:21 PM
ايرنا
ناصر حاجي زاده ذاکر افزود: کاوشگر خليج فارس قرار است با حضور محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري، حسين دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و سورنا ستاري معاون علمي ‌و فناوري رياست جمهوري و جمعي از مقامات و مسوولان استاني و کشوري در محل مجتمع کشتي سازي شهيد درويشي بندرعباس افتتاح و به بهره برداري برسد.
رييس پژوهشگاه ملي اقيانوس ‌شناسي و علوم جوي درباره آغاز و روند ساخت شناور تحقيقاتي اقيانوس پيما گفت: اين شناور با حمايت مالي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و پس از امضاي طرح کلان ملي بين پژوهشگاه و معاونت براي مطالعه و شناخت خليج فارس و درياي عمان، انجام تحقيقات دريايي و ورود به پروژه‌هاي تحقيقاتي دريايي از سال 1388 از سوي پژوهشگاه ملي اقيانوس شناسي و علوم جوي به معاونت وقت علمي‌ و فناوري رياست جمهوري پيشنهاد شد.
وي ادامه داد: در نهايت عمليات ساخت آن در موافقت ‎نامه ‌اي بين اين معاونت و وزارت علوم از ارديبهشت سال 1390 توسط مجتمع شهيد درويشي بندرعباس وابسته به سازمان صنايع دريايي آغاز و پژوهشگاه ملي اقيانوس‌شناسي و علوم جوي به عنوان مجري طرح تعيين شد.
حاجي زاده ذاکر در خصوص مشخصات اين شناور گفت: کاوشگر خليج فارس يک شناور پيشرفته تحقيقاتي با 50 متر طول، 10 متر عرض و 12 متر ارتفاع قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفيت 27 نفر در آب‌هاي خليج فارس، درياي عمان و شمال اقيانوس هند اقدام به تحقيقات ميداني کند.
وي همچنين درباره قابليت ها و توانايي هاي اين شناور اظهار کرد: کاوشگر خليج فارس مجهز به چهار آزمايشگاه و انواع تجهيزات، امکانات و دستگاه هاي پيشرفته مطالعات دريايي و اقيانوسي بوده و با شروع به کار آن توانايي هاي تحقيقاتي دريايي ايران در آب هاي کشور، منطقه و جهان به نحو قابل ملاحظه اي افزايش خواهد يافت.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3211/افتتاح-کاوشگر-خليج-فارس-در-14-بهمن-ماه
بستن   چاپ