ایرانیان جهان
رويش يک شرکت دانش بنيان در بومي سازي تجهيزات حساس مخابراتي
يکشنبه 10 بهمن 1395 - 3:38:25 PM
ايرنا
يکي از نيازهاي امروز کشورمان براي دستيابي به توسعه به طور حتم حرکت به سوي سوي توليد ثروت از علم و دانش و جلوگيري هرچه بيشتر از خام فروشي نعمات خدادادي از جمله نفت است، اين موضوع که همواره از تاکيدات رهبر معظم انقلاب نيز مي باشد تنها با حمايت هاي همه جانبه از شرکت هاي دانش بنيان محقق خواهد شد.
موضوعي که مورد توجه جدي دولت يازدهم قرار گرفته است و دولت تدبير با وضع قوانين مختلف در حمايت از شرکتها و موسسات دانش‌بنيان و تجاري‌سازي نوآوريها و اختراعات گام هاي بسيار مناسبي را در اين زمينه برداشته است.
چراکه سياست حمايت از شرکت هاي دانش بنيان از سويي ايجاد بازار کار براي خيل عظيمي از فارغ التحصيلان بيکار دانشگاهي را به دنبال خواهد داشت و از طرف ديگر بعنوان يکي از ميانبرهاي بسيار تاثيرگذار در دستيابي به توسعه، مسير تبديل ايده به ثروت تسهيل و امکان توليد بسياري از اقلام وارداتي که سالانه ميلياردها دلار صرف واردات آن مي شود فراهم خواهد شد.
شرکت پرتوتماس نوين يا پرمان يکي از شرکت هاي موفق حوزه دانش بنيان و صنايع `هاي تک` کشور است که در سال 1380با مديريت و مشارکت مجموعه اي از اساتيد دانشگاهي که داراي سوابق مديريتي، اجرايي و فني فراواني در حيطه فناوري ارتباطات هستند شروع به کار کرد.
پرتوتماس تنها توليد کننده سيستم هاي مخابرات SDH داراي تاييديه از سازمان تنظيم و مقررات راديويي است و در طول 12 سال موفق شده است که انواع و اقسام مدل هاي مختلف اين دستگاه را توليد و به بازار مصرف که عمدتا مراکزدولتي مي باشد ارائه و خود را اثبات کند.
موفقيتي که به گفته بهزاد سلطاني رئيس صندوق نوآوري و شکوفايي رياست جمهوري تنها در سايه تجميع و انباشت نيروي متخصص و تحصيلکرده و توجه دولت براي اين شرکت ايجاد شده است .
وي در بازديد امروز شنبه خود از شرکت دانش بنيان پرتوتماس نوين ضمن تقدير از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به جهت خريدهايي که از اين شرکت داشته است، گفت:اين وزارتخانه طرح هاي خوبي به بصورت مشترک به شرکت پرمان و يک شرکت دانش بنيان ديگر ارائه کرده است که طرح توانا بعنوان يک طرح ملي از جمله اين طرح هاست.
سلطاني با تاکيد براينکه، پرتوتماس توانسته است محصول خود را با کيفيت مناسب و با قيمت رقابتي توليد کند ادامه داد: در حال حاضر شرکت پرتوتماس در رقابت کيفي با يک شرکت چيني توانسته است موفق باشد و جاي خودش را باز کرده است و مي تواند به راحتي رقباي خود را از بازار خارج کند، اين درحالي است که بسياري از شرکت ها متاسفانه در طول سالهاي گذشته به دليل اينکه نتوانسته اند بازار را شناسايي کنند از رده توليد خارج شدند.
وي به تسهيلات ارائه شده به اين شرکت از سوي صندوق نوآوري و شکوفايي رياست جمهوري اشاره کرد و گفت: اين صندوق سه ميلياردتومان براي ساخت دستگاه هاي مخابراتي نوري جديد که تا پيش از اين همه از خارج وارد مي شده است به اين شرکت ارائه کرده است ضمن اينکه يک ميليارد و 200 ميليون تومان نيز براي توليد و تحويل 300 دستگاه SDH به شرکت رايتل ارائه کرده است.
وي با اشاره به اينکه هم اکنون اين شرکت داراي پنج درصد سهم بازار تثبيت شده است در عين حال گفت: البته پرتو تماس نوين مي تواند اين سهم را به 80 درصد برساند و ما در اين مسير پشتيبان اين شرکت هستيم.
رئيس صندوق نوآوري و شکوفايي رياست جمهوري با تاکيد براينکه چنين شرکت هايي بايستي به بازارهاي صادراتي خود فکر کنند نيز افزود: صندوق نوآوري و شکوفايي در صورت دريافت طرح هاي تکميلي از اين شرکت بصورت مشارکت يا ارائه تسهيلات حمايت خواهد داشت.
وي با اشاره به اينکه درحال حاضر مديرعامل اين شرکت استاد دانشگاه صنعتي شريف است گفت: اين شرکت در حال حاضر بعنوان يک الگو براي شرکت هاي دانش بنيان در کشور مطرح است و اساتيد دانشگاه نيز بايستي با استفاده از فارغ التحصيلان و دانشجويان برتر کشور در راستاي راه اندازي اينگونه شرکت ها گام بردارند.

**تنها توليد کننده تجهيزات مخابراتي که داراي تائيديه سازمان تنظيم مقررات است
اما دکتر محمدرضا پاکروان استاد دانشگاه صنعتي شريف و مديرعامل شرکت پرتوتماس نوين در خصوص محصولات توليدي اين شرکت نيز با بيان اينکه، اين شرکت در اين حوزه طراحي و توليد سيستم هاي مخابراتي نوري و شبکه هاي ديتا فعاليت مي کند افزود:اين تجهيزات توليدي در زمينه ارتباطات اينترنت، موبايل، صدا و تصوير در فواصل دور و نزديک با استفاده از فيبر نوري است.
وي با بيان اينکه، اين شرکت داراي 71 نيرو است که بيش از 70 درصد آنها داراي مدرک فوق ليسانس و دکترا هستند، افزود: اين شرکت در طول سال هاي گذشته توانسته است در ساخت تجهيزات سيستم هاي مخابراتي نوري يا فناوري پيشرفته SDH رشد فوق العاده اي داشته باشند،
مديرعامل شرکت پرتوتماس نوين افزود:مصرف کنندگان بزرگ اين تجهيزات شرکت هاي مخابراتي و شرکت ارتباطات زيرساخت و شرکتهاي مخابراتي استاني و همينطور شرکت ها و نهادهاي ديگري که از فيبرهاي نوري براي بستر ارتباطي خود استفاده مي کنند.
وي با اشاره برخي حوزه ها که از تجهيزات ساخت اين شرکت استفاده مي کنند افزود: در حال حاضر شرکت نفت ايران در کنار خطوط لوله هاي خود از فيبر نوري استفاده و از اين تجهيزات بهره مي برد ضمن اينکه، در صنعت برق کشور نيز براي ايجاد ارتباطات از فيبر نوري و تجهيزات ساخت اين شرکت استفاده مي شود.

**رشد 750 برابري سرعت انتقال داده/ ارزآوري 30 ميليارد توماني در طول سه سال گذشته
پاکروان با بيان اينکه، اين شرکت توليد تجهيزات خود را از 12 سال پيش شروع کرده و در طول اين سالها انواع و اقسام مدل هاي مختلف را توليد و به بازار ارائه کرده است، افزود: اين درحالي است که رشد انتقال داده دستگاه توليدي به لحاظ فني در حال حاضر به 250 گيگابايت در ثانيه افزايش داشته است.
مديرعامل شرکت پرتوتماس نوين افزود: اين درحالي است که سال 1382 نمونه اوليه ساخت اين دستگاه تنها قادر به انتقال 3 دهم گيگابايت داده در ثانيه بوده است، اين يعني رشد 750 برابري سرعت در تجيهزات به لحاظ فني توانسته اند ايجاد شود و اين فوق العاده است.
وي در خصوص اينکه آيا در فضاي رقابتي ايجاد شده آيا توليدات شرکت پرتوتماس مي تواند با نمونه خارجي خود رقابت کند يا خير نيز گفت:ما در طول اين سالها به تدريج توانمندي هاي خودمان را افزايش داده ايم و به تدريج توانسته ايم قابليت رقابت با شرکت هاي خارجي را براي خودمان ايجاد کنيم.
مديرعامل شرکت پرتو تماس نوين با بيان اينکه، اين شرکت دانش بنيان توانسته است صرفه جويي ارزي مناسبي براي کشور فراهم کند، تصريح کرد:در طول سه سال گذشته بيش از 3 هزار سيستم به ارزش 30 ميليارد تومان طراحي و توليد و به مشتريان خود عرضه کرده ايم.
پاکروان با اشاره به واگذاري يک پروژه ملي تحت عنوان پروژه `توانا` از سوي شرکت ارتباطات زيرساخت به اين شرکت و يکي ديگر از شرکت هاي فناور و دانش بنيان فعال در اين زمينه گفت: پروژه توانا بابه کارگيري حداکثر توانمندي هاي توليد کنندگان داخلي در زمينه تجهيزات فني و مديريت شبکه يکپارچه در بيش از 11 هزار کيلومتر شبکه فيبر نوري شرکت ارتباطات زير ساخت اجرا مي شود.
مديرعامل شرکت پرتوتماس نوين با تاکيد براينکه اين پروژه هم اکنون در حال اجراست افزود:پروژه توانا 100 نقطه را در 12 استان پوشش مي دهد و طبق قرارداد تا انتهاي سال 1396 بخش بسيار زيادي از اين شبکه راه اندازي خواهد شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3205/رويش-يک-شرکت-دانش-بنيان-در-بومي-سازي-تجهيزات-حساس-مخابراتي
بستن   چاپ