ایرانیان جهان
روبات‌ها نيرومندتر مي‌‌شوند
شنبه 9 بهمن 1395 - 3:12:03 PM
ايرنا
اين عضله هيدروليکي جديد، کليد ساخت روبات‌هاي قوي‌تر و بزرگتر با وزن کمتر است؛ چنين ساختاري موجب افزايش قابليت جابه جايي و دقت روبات‌ها مي‌شود.
اين عضله هيدروليکي بر اساس ساختار عضلات انسان توليد شده است که در آن لوله‌هاي لاستيکي پوشيده شده با پارچه‌اي از جنس فيبر بافته شده نقش بافت عضله را بازي مي‌کنند. اين فيبرهاي بافته شده خاصيت کشساني دارند و هنگامي که مايع هيدروليک تحت فشار وارد لوله لاستيکي مي‌شود، فيبرها نيز کشيده مي‌شوند. ترکيب پارچه و لاستيک عملکردي شبيه به رگ‌هاي انسان دارد و اين ساختار در برابر فشار به صورت پويا واکنش نشان مي‌دهد و امکان حرکت دقيق و يکنواخت را فراهم مي‌کند.
يکي از مهمترين کاربردهاي اين عضله هيدروليکي در ساخت روبات‌هايي است که هنگام بلاياي طبيعي و بحران‌ها براي امداد و نجات کاربرد دارند. به گفته محققان نکته اساسي در مورد روبات‌هاي مورد استفاده در مناطق بحران‌زده، توليد اجزاي متحرک هيدروليکي با قدرت بالا است. اين اجزاي هيدروليکي در ساخت اندام‌هاي روباتيک کاربرد دارند. اغلب اجراي متحرک موجود از نيروي الکتريکي بهره مي‌برند اما فاقد دقت و قدرت کافي براي امداد و نجات هستند و در برابر ضربه و لرزش نيز ضعف دارند.
محققان اميدوراند با استفاده از اين فناوري روزي بتوانند کوچکترين، توانمندترين و سبک‌ترين روبات‌هاي مورد استفاده عموم را توليد کنند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3202/روبات‌ها-نيرومندتر-مي‌‌شوند
بستن   چاپ