ایرانیان جهان
دستيابي ايران به خودکفايي 95 درصدي در تامين تجهيزات برقي
سه شنبه 5 بهمن 1395 - 2:35:11 PM
ايرنا
«ستار محمودي» امروز (سه شنبه) در سومين همايش ارتباط صنعت برق با دانشگاه ها و مراکز پژوهشي در محل پژوهشگاه نيرو افزود: امروز صنعت برق به همه جنبه هاي زندگي بشر ورود کرده و حتي تغييرات آب و هوايي ريشه در مسايل انرژي دارد.
به گفته اين مقام مسوول، اهميت ايمني و امنيت صنعت برق کمتر از توسعه آن نيست و اين صنعت با تهديدهاي مختلف سايبري، مشکلات در شبکه هاي بزرگ، خاموشي هاي گسترده و اهداف نظامي مواجه است.
وي دستيابي به ظرفيت نصب شده بيش از 76 هزار مگاواتي نيروگاهي را سرمايه اي ملي دانست و گفت: وزارت نيرو وزارتخانه اي پژوهش محور است که ساختارهايي نظير پژوهشگاه نيرو و مرکز تحقيقات آب را راه اندازي کرده است.
قائم مقام وزير نيرو خاطرنشان کرد: وزارت نيرو يک وزارتخانه آموزش محور است که با راه اندازي دانشگاه آب و برق، مراکز علمي و کاربردي متعدد و مرکز تخصصي آموزش مديريت در سراسر کشور در اين راستا گام برداشته، همچنين با ايجاد سازمان بهره وري مستقل به موضوع بهره وري توجه کرده و سازمان انرژي هاي نو را به عنوان وزارتخانه اي نوآور در دستور کار قرار داده است.
محمودي گفت: امروز وزارت نيرو قادر به ساخت يا مدلسازي انواع توربين هاي آبي و آبي کوچک است و مي تواند پست هاي 63 کيلو ولت جي. آي. اس (داراي عايق گازي) ، انواع کابل، توربين هاي گازي 25 مگاواتي و بادي 2.5 مگاواتي، نرم افزارهاي کنترل پست هاي فشار قوي، انواع کنتورهاي هوشمند و ... را توليد کند و بطور کلي به خودکفايي 95 درصدي در توليد تجهيزات برقي دست يافته است.
وي با اشاره به اينکه امروز دانشگاه و صنعت برق به يک ادبيات مشترک دست يافته اند، يادآوري کرد: دانشگاه هاي کشور از توان تحول خوبي برخوردارند و امروز دو طرف به جنبه هاي مشارکت عملي دست يافته اند.
محمودي افزود: انرژي هاي نو، کاهش تلفات انرژي، اصلاح مديريت مصرف، بومي سازي تجهيزات و توسعه تحقيق و نوآوري، توسعه نرم افزاري، استاندارد، پيک سايي و مسائل ايمني، امنيت و پدافند غيرعامل از جمله عرصه هاي موجود همکاري هاي متقابل صنعت برق و دانشگاه است.
قائم مقام وزير نيرو در خاتمه خواستار آن شد تا مسوولان، هزينه ها و اعتبارات انجام پژوهش ها را به مثابه سرمايه گذاري تلقي کنند.
همزمان با برپايي اين همايش دو روزه از 25 عنوان توانمندي صنعت برق در حوزه تحقيقات رونمايي که با هماهنگي و ارتباط صنعت برق و دانشگاه ها و مراکز پژوهشي به نتيجه رسيده رونمايي شد.
استفاده از ميکروپايل (ريزشمع) در فونداسيون هاي بتني خطوط فوق توزيع و انتقال، بهينه سازي فونداسيون دکل هاي چهار مداره 230 و 63 کيلوولت، کنترل کننده قابل برنامه ريزي PLC در حفاظت اتصال زمين فيدرهاي خروجي پست هاي فوق توزيع و ساخت يک Frame Work براي امنيت سيستم اسکادا از جمله عناوين پژوهشي است از طريق ارتباط صنعت برق و دانشگاه به نتيجه نهايي رسيده است.
در حاشيه اين همايش، برخي فعاليت هاي مشترک به نتيجه رسيده در قالب يک نمايشگاه جانبي، به نمايش درآمده است.
ارايه آخرين دستاوردهاي پژوهشي و فناوري در شرکت هاي زيرمجموعه صنعت برق، معرفي ظرفيت هاي بالقوه داخلي به منظور استفاده بهينه و موثر از آنها در رفع نيازمندي هاي صنعت برق، تبيين نقش و اهميت بالاي پژوهش در حل مشکلات صنعت برق کشور بر مبناي راهکارهاي علمي، دستاوردهاي پژوهشي و طرح هاي تحقيقاتي در قالب تئوري و عملي، بررسي چالش ها و موانع ارتباط صنعت برق و دانشگاه ها و مراکز پژوهشي و ارايه راه حل عملي به منظور دستيابي به اهداف طرح ها و رفع موانع تجاري سازي نتايج طرح هاي موفق در صنعت برق ، جلب همکاري مراکز دانشگاهي و تحقيقاتي براي رفع نيازهاي عمده صنعت برق از طريق عرضه نيازمندي ها در نمايشگاه جانبي و نزديک کردن انتظارات صنعت و دانشگاه به يکديگر، از مهمترين اهداف اين همايش است.
از ميان 223 مقاله ارسالي به دبيرخانه همايش، 32 مقاله پذيرفته شده است که از اين بين 24 مقاله براي ارائه شفاهي، چهار مقاله رزرو و هشت مقاله در قالب پوستر ارايه خواهد شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3192/دستيابي-ايران-به-خودکفايي-95-درصدي-در-تامين-تجهيزات-برقي
بستن   چاپ