ایرانیان جهان
نمونه‌ برداري از مغز بدون خونريزي
يکشنبه 3 بهمن 1395 - 2:56:57 PM
ايرنا
اين سوزن هوشمند متشکل از يک دوربين فيبر نوري به ضخامت تار موي انسان به همراه يک چراغ کوچک است که درون يک سوزن نمونه‌برداي مغز جاسازي شده است. اين دستگاه که به يک کامپيوتر متصل شده و توسط نرم‌افزار کنترل مي‌شود، قادر است درهنگام ورود به بافت مغز با استفاده از پرتوهاي مادون قرمز رگ‌هاي خوني را تشخيص داده و در صورت وجود خطر خونريزي به جراح هشدار دهد.
در طول شش ماه گذشته، متخصصان اين سوزن هوشمند را به‌طور آزمايشي براي نمونه‌برداري از 12 بيمار مورد استفاده قرار دادند. اين براي اولين بار در جهان است که يک فناوري از اين دست روي انسان آزمايش مي‌شود. محققان اميدوارند تا سال 2018 بتوانند اين فناوري را تجاري‌سازي کنند.
تجهيزات الکترونيکي هرروز درحال کوچکتر شدن هستند و پيشرفت اين تجهيزات در حوزه تصويربرداري پزشکي، قابليت‌هاي فوق‌العاده‌اي را در اختيار متخصصان مي‌گذارد. تنها در طول سال گذشته شاهد توليد يک سيستم اپتيکي پيچيده بوديم که درون سرنگ جاي مي شود، همچنين يک حسگر تصويري ساخته شد که درون سوزن اپيدورال (سوزن هايي که براي کاهش درد در زايمان استفاده مي شوند) قرار مي‌گيرد و راهنماي دقيقي براي متخصصان است. همچنين کاتتري ساخته شد که به يک دوربين پيشرفته مجهز است و امکان تصويربرداري از درون سرخرگ‌ها و برداشتن پلاک‌ها را از ديواره رگ‌ها به‌طور همزمان در اختيار مي‌گذارد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3184/نمونه‌-برداري-از-مغز-بدون-خونريزي
بستن   چاپ