ایرانیان جهان
ساخت کاتاليستي از پنبه با قابليت بازيافت براي صنايع پتروشيمي
چهارشنبه 29 دي 1395 - 3:19:58 PM
ايسنا

سجاد کشي‌پور مجري طرح اظهار کرد: با افزايش نگراني‌هاي زيست محيطي در مورد واکنش‌هاي شيميايي و خطرات اين فرايندها براي انسان و محيط زيست، تلاش‌هاي زيادي در جهان براي تمرکز مطالعات بر روي شيمي سبز انجام شده است.

وي استفاده از کاتاليزورهاي ناهمگن را که قابليت بازيافت دارند، به عنوان يکي از راهکارها براي رسيدن به شيمي سبز در فرايندهاي شيميايي دانست و ادامه داد: در اين راستا پروژه تحقيقاتي را با عنوان «به‌کارگيري سلولز به عنوان بستر سبز براي کاتاليزورها» اجرايي کرديم.

کشي‌پور، خاطرنشان کرد: عمده فرايندهاي تبديلي حوزه نفت و پتروشيمي با استفاده از کاتاليزورها است و از کاتاليزورهايي استفاده مي‌شود که سميت دارند و رهاسازي آن‌ها در محيط زيست، آسيب‌هايي به محيط زيست وارد مي‌کنند؛ بر اين اساس در اين مطالعات کاتاليزورهايي توليد کرديم که پايه آنها از مواد طبيعي است.

مجري طرح با اشاره به مزاياي کاتاليزور توليدشده، تصريح کرد: با توجه به پايه طبيعي بودن اين کاتاليست‌ها، رهاسازي پساب در محيط زيست آسيبي به محيط زيست وارد نمي‌کند، ضمن آنکه قابل بازيافت خواهد بود.

وي، ماده پايه استفاده شده در توليد اين کاتاليست را سلولز ذکر کرد و يادآور شد: سلولز فراوان‌ترين ترکيب آلي طبيعي است که به دليل زيست‌سازگاري يکي از گزينه‌هاي اصلي به عنوان بستر کاتاليزورهاي ناهمگن به شمار مي‌رود.

به گفته اين محقق، فلزات مختلف بر روي بستر سلولزي نشانده مي‌شود و کاتاليزور توليد شده با اين روش به طور مؤثري در انواع واکنش‌هاي شيميايي قابل استفاده است.

کشي‌پور با اشاره به مواد سلولزي به کار برده شده در اين مطالعات، اظهار کرد: از آنجايي که قيمت آزمايشگاهي مواد سلولزي بالا است، از اين رو ناچار شديم از سلولزهايي استفاده کنيم که قابليت توليد  آن‌ها در داخل کشور وجود دارد.

وي، پنبه را يکي از منابع تامين سلولز در اين طرح نام برد و افزود: 90 درصد گياه پنبه حاوي سلولز است. علاوه بر آن از کاه گندم نيز استفاده شد؛ چراکه اين ماده گياهي داراي 40 درصد سلولز است.

اين محقق اضافه کرد: کاه به عنوان يکي از ضايعات کشاورزي است و معمولا به دور ريخته مي‌شود که ما در اين مطالعات اقدام به استخراج سلولز آن براي توليد کاتاليست کرديم.

 وي با تاکيد بر اينکه کاتاليست پايه سلولزي در اشل آزمايشگاهي در صنعت مورد ارزيابي قرار گرفت، از توليد و انتشار 9 مقاله از دستاوردهاي اين تحقيقات در مجلات بين‌المللي خبر داد.

مجري طرح به کاربردهاي کاتاليست دوستدار طبيعت اشاره کرد و گفت: مهمترين کاربرد اين کاتاليزور در صنعت نفت و پتروشيمي است و از آن مي‌توان در انجام واکنش‌هايي همچون اکسايش، احياي کوپلينگ و حلقه زني که اهميت بالاي صنعتي دارند، استفاه کرد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3173/ساخت-کاتاليستي-از-پنبه-با-قابليت-بازيافت-براي-صنايع-پتروشيمي
بستن   چاپ