ایرانیان جهان
کشف يک مکانيسم ويژه براي مهار عفونت ايدز
سه شنبه 28 دي 1395 - 3:57:15 PM
ايسنا
دکتر رامين صرّامي از محققان اين طرح با اشاره به جزئيات اين مطالعات، گفت: سلول‌هاي لانگرهانس زير مجموعه‌اي از سلول‌هاي دندريتيک هستند که در بين مخاط جنسي جاي گرفته و به عنوان اولين اجزاي سيستم ايمني ذاتي، عوامل بيگانه را شناسايي و زمينه ايجاد پاسخ ايمني مناسب را فراهم مي‌کند.

به گفته وي از اين رو بر اساس موقعيت آناتوميک، سلول‌هاي لانگرهانس به عنوان اولين سد دفاعي در برابر انتقال جنسي HIV شناخته مي‌شوند.

اين محقق تاکيد کرد: تاکنون اعتقاد دانشمندان بر اين بوده که فاکتور ضد ويروسي TRIM5α در انسان فعال نيست؛ ولي داده‌هاي اين پژوهش براي اولين بار نشان داد که رسپتورهاي (گيرنده) ويژه روي سلول‌هاي لانگرهانس در مواجهه با HIV  سيگنال‌هايي را صادر مي‌کنند که از طريق آن TRIM5α به صورت اختصاصي در اين سلول‌ها فعال شده که متقابلا باعث تحريک مکانيسم اتوفاژي در سلول شده و در نهايت منجر به نابودي HIV خواهد شد.

مواقعي که مواد غذايي به اندازه کافي به سلول نمي‌رسد يا اينکه سلول بايد عوامل مهاجم مثل باکتري و ويروس را تخريب کند، در اين مواقع مکانيسم اتوفاژي براي زدودن مواد زائد و کاهش مصرف سلول ضروري است.

صرامي با اشاره به اهميت يافته‌هاي اين تحقيقات، يادآور شد: داده‌هاي اين اکتشاف از اين‌جهت حائز اهميت است که نه تنها مکانيسم ضد ويروسي در سلول‌هاي لانگرهانس را تبيين مي‌کند، بلکه براي اولين بار نشان مي‌دهد که يک فاکتور سلولي ضد ويروسي مي‌تواند به صورت اختصاصي در سلول‌هاي ويژه فعال باشد.

وي تاکيد کرد: يافته‌هاي اين تحقيقات در راستاي روشي براي پيشگيري و درمان عفونت HIV بسيار قابل توجه و ارزشمند است.

دکتر صرامي، محقق ارشد HIV و ايدز مرکز ايمونولوژي دانشگاه آمستردام است که در سال 2014 موفق به دريافت جايزه ويژه NCHIV شد. اين ‌اکتشاف نيز در نشريه «نيچر» منتشر شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3171/کشف-يک-مکانيسم-ويژه-براي-مهار-عفونت-ايدز
بستن   چاپ