ایرانیان جهان
روش سبز محققان دانشگاهي براي تصفيه پساب‌هاي صنعتي
دوشنبه 27 دي 1395 - 2:52:23 PM
ايسنا
داوود معروفي، مسؤول مرکز مالکيت فکري پارک علم و فناوري دانشگاه سمنان با اعلام اين خبر اظهار کرد: اين محققان موفق به ساخت دستگاه «سنتز فتوکاتاليست نوترکيب زئوليتي کلينوپتيلولايت- نقره با روش امواج مايکروويو شده‌اند.

وي با اشاره به سبز بودن محصولات اين اختراع جديد، افزود: اين محصول مبتکران دانشگاه سمنان، محصولي سازگار با محيط‌زيست است.

مسؤول مرکز مالکيت فکري پارک علم و فناوري دانشگاه سمنان اين اختراع را محصول يک تيم دونفره برشمرد و گفت: اين محصول توسط دکتر محسن مهدي پور قاضي عضو هيأت علمي دانشکده مهندسي شيمي، نفت و گاز دانشگاه سمنان، ميلاد حلاجي قمي دانشجوي دکتراي اين دانشکده و پارک علم و فناوري دانشگاه سمنان در اداره کل ثبت اختراعات به شماره 90727 به ثبت رسيده است.

دکتر مهدي پورقاضي از مخترعين اين دستگاه نيز در توضيح اين اختراع اظهار کرد: در اين اختراع، ابتدا زئوليت کلينوپتيلولايت با روش مايکرويو سنتز شده و نقره به آن افزوده مي‌شود؛ چرا که نقره به دليل خواص منحصر به فردش از جمله سازگاري با محيط زيست، مضر نبودن براي انسان و خاصيت ميکروب‌کشي بالا، کاربردهاي بسيار وسيعي در عرصه صنعت دارد.

عضو هيأت علمي دانشکده مهندسي شيمي، نفت و گاز دانشگاه سمنان با برشمردن برخي مزايا و کاربردهاي اين اختراع، خاطرنشان کرد: از مزاياي اين روش سنتز مي‌‏توان به کوتاه بودن زمان واکنش و صرفه‌جويي در انرژي و وقت اشاره کرد و از آن براي تصفيه پساب‏هاي صنعتي و تبديل آنها به مواد کم خطرتر مانند دي اکسيد کربن و آب با فرايند فتوکاتاليستي استفاده کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3168/روش-سبز-محققان-دانشگاهي-براي-تصفيه-پساب‌هاي-صنعتي
بستن   چاپ