ایرانیان جهان
با سرنگ و سوزن خداحافظي کنيد/ نانوبرچسب در راه است!
چهارشنبه 22 دي 1395 - 9:36:27 AM
مهر
مارک کندال از دانشگاه کوئينزلند روي ساخت نانوبرچسب‌هايي کار مي‌کند که مي‌توان با استفاده از آن، سيستم سنتي واکسيناسيون ( سوزن و سرنگ) را که قدمتي 160 ساله دارد کنار گذاشت.

اين نانوبرچسب با استفاده از روشي موسوم به اچ يون فعال عميق ساخته شده است که در آن يون‌ها در يک ميدان الکتريکي به صورت انتخابي روي سطح فرود آمده و آن را تغيير مي‌دهند. به دليل وجود ميدان الکتريکي، يون‌ها را مي‌توان با دقت بالايي کنترل کرد.

از مزيت‌هاي اين روش آن است که پيش از اين از آن در صنعت مدارهاي الکترونيکي و پيل‌هاي خورشيدي استفاده شده است بنابراين به سادگي مي‌توان آن را براي توليد انبوه به کار برد.

با چشم غيرمسلح نمي‌توان ميکروسوزن‌ها را روي سطح نانوبرچسب مشاهده کرد با اين حال آنها به قدري بلند هستند که مي‌توانند درون پوست نفوذ کنند. اين ميکروسوزن‌ها درون بخش مرده سلول‌هاي پوستي نفوذ مي‌کنند سلول‌هايي که نقش سد حفاظتي را در بدن ايفا مي‌کنند.

بعد از عبور از اين لايه مرده، ميکروسوزن به بخش زنده پوست مي‌رسد که در آن سلول‌هاي سيستم ايمني بدن قرار دارد که نقش مهمي در عملکرد واکسن ايفا مي‌کنند.

اين گروه نشان دادند که با اين روش مي‌توان روي سطح ميکروسوزن‌ها را مواد واکسن پوشش داد که با اين کار واکسن با دوزي بسيار پايين وارد بدن مي‌شود.

در حال حاضر 10 درصد از جمعيت جهان، از آمپول ترس دارند و براساس آمار سازمان جهاني سلامت، هر ساله 3/1 ميليون نفر در جهان به دليل آلودگي‌هاي ناشي از آمپول‌ها جان خود را از دست مي‌دهند. بنابراين ارائه اين فناوري مي‌تواند کمک زيادي به سلامت جامعه کند.

از ديگر مزيت‌هاي اين فناوري آن است که نياز به وجود يخچال را براي نگهداري واکسن به حداقل مي‌رساند و واکسن‌ها به صورت خشک استفاده مي‌شوند. اين واکسن‌ها وارد فاز آزمون باليني شده‌اند و قرار است با کمک سازمان جهاني سلامت، اين آزمون در سال 2017 در کشور کوبا انجام شود.

آزمون باليني اين نانوبرچسب در سال جاري انجام مي‌شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3148/با-سرنگ-و-سوزن-خداحافظي-کنيد--نانوبرچسب-در-راه-است!
بستن   چاپ