ایرانیان جهان
دستگاه نگين تراش اتوماتيک ساخته شد
شنبه 18 دي 1395 - 8:50:13 AM
مهر

مجيد بلالي، مجري طرح « دستگاه نگين تراش اتوماتيک» در شرکت دانش بنياني که در قم فعال است اظهار داشت: در حال حاضر در کارگاههاي نگين تراشي از دستگاهها سنتي و قديمي استفاده مي شود که سرعت بالايي ندارند.

وي افزود: از اين رو در صدد آمديم تا با طراحي دستگاه نگين تراش که به صورت اتوماتيک کار مي کند، سرعت نگين تراشي را افزايش دهيم؛ البته با استفاده از اين دستگاه دقت و کيفيت نگين نهايي نيز افزايش مي يابد.

به گفته بلالي، از اين سيستم در اشتغال زايي و فراوري سنگ هاي قيمتي مي توان بهره برد.

اين محقق با بيان اينکه نمونه اين سيستم هنوز در داخل و خارج طراحي نشده است، اظهار داشت: دستگاه نگين تراش اتوماتيکي که طراحي کرده ايم با راندمان 5 برابري نسبت به ساير روش هاي به کار گرفته شده خدمات ارائه مي کند.

وي افزود: گوهرتراشي يک حرفه مهارتي بوده که انجام سنتي و دستي آن بسيار زمان بر و مستلزم تخصص بالاست و کشورهاي صاحب تکنولوژي در اين زمينه نيز حاضر به قرار دادن فناوري هاي خود به ما نبودند.

بلالي با بيان اينکه اين دستگاه بر اساس يک سيستم عامل جديد طراحي شده است،  اضافه کرد: اين دستگاه ثبت اختراع شده و مورد تاييد سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران است.

وي بيان کرد: اين دستگاه جديد که به صورت مکاترونيک طراحي و ساخته شده است، عمليات نگين تراشي و فرآوري محصولات معدني قيمتي که تاکنون به صورت دستي انجام مي شده را به شکل نيمه خودکار تبديل مي کند و امکان اجراي حرکات انعطاف پذيري که تاکنون بخاطر پيچيدگي هاي خاص ممکن نبوده است را فراهم مي سازد و عمليات گوهرتراشي را تا حدود 80 درصد تسهيل مي کند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3130/دستگاه-نگين-تراش-اتوماتيک-ساخته-شد
بستن   چاپ