ایرانیان جهان
برند محصولات نانويي ايران در صدر بهترين نام‌هاي تجاري محصولات نانويي
سه شنبه 14 دي 1395 - 2:55:48 PM
ايسنا
امروزه با رشد سريع فناوري، حذف اثرات منفي و مخرب ميکروارگانيسم‌ها از زندگي بشر امري ساده‌تر و قابل دسترس‌تر شده است. در ساليان اخير محققان موفق به شناسايي ترکيباتي فلزي با خاصيت آنتي‌باکتريال و ضدميکروب شده‌اند که اين ترکيبات مي‌توانند از رشد و نمو باکتري‌ها و قارچ‌ها و ديگر عوامل بيماري‌زا جلوگيري کنند. فناوري نانو نيز در اين زمينه پيشتاز بوده است.

در راستاي ساماندهي به اطلاعات مربوط به اين محصولات، «بانک محصولات فناوري نانو (NPD)» (پايگاه استت‌نانو) اقدام به توليد بانک اطلاعاتي ويژه‌اي براي محصولات فناوري نانو عرضه شده توسط کشورهاي مختلف کرده است.

بر اساس آخرين اخبار منتشر شده از اين بانک، از ميان حدود 6300 محصولي که تا ابتداي نوامبر 2016 در اين بانک ثبت شده است، 870 محصول داراي خاصيت آنتي‌باکتريال هستند که اين محصولات توسط 225 شرکت از 28 کشور جهان توليد و به بازارهاي جهاني عرضه شده‌اند.

نام‌هاي ‌تجاري (برند) کشورهاي تايوان، ايالت متحده، کره‌ جنوبي، ژاپن و ايران در صدر بهترين نام‌هاي تجاري در توليد اين محصولات قرار دارند که از محصولات آنها مي‌توان به انواع منسوجات فني، خانگي و ورزشي مانند ملحفه، پتو، نخ، پارچه، چرم، کفش، جوراب، پيراهن، ملزومات پزشکي مانند پانسمان زخم، روپوش اتاق عمل و آرنج بند، محصولات ساخت و ساز مانند رنگ و سيمان، محصولات آرايشي و بهداشتي مانند کرم، ضد آفتاب و مرطوب کننده، لوازم شخصي مانند سشوآر و اتوي مو، لوازم خانگي مانند تهويه هوا، ماشين لباسشويي، يخچال، جاروبرقي و محصولات حوزه آب و فاضلاب مانند فيلترهاي تصفيه آب اشاره کرد.

بيش از 90 درصد از محصولات ثبت شده در اين بانک حداقل از يکي از نانوذرات نقره، دي‌اکسيد تيتانيوم، دي اکسيدسيليسيم و طلا استفاده شده است.

اين نانوساختارها، مواد اصلي خاصيت آنتي‌باکتريال‌ها هستند و در 10 درصد باقيمانده نيز از نانورس، ليپوزوم Q10، نانوفيبرهاي‌کربني، نانوذرات سولفيد مس و نيکل استفاده شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3118/برند-محصولات-نانويي-ايران-در-صدر-بهترين-نام‌هاي-تجاري-محصولات-نانويي
بستن   چاپ