ایرانیان جهان
توسعه نانوديسک هايي براي درمان سفارشي سرطان
دوشنبه 13 دي 1395 - 2:33:41 PM
آريا
دانشمندان گزارش کردند که توسط يک واکسن درماني سفارشي و مطالعه روي موش ها توانستند تومورهاي سرطان روده بزرگ و پوست را درمان کنند.
«جيمز مون» استاديار علوم دارويي و مهندسي زيست پزشکي در اين رابطه بيان مي کند:
ما در اصل توسط اين نانوديسک ها به سلول هاي سيستم ايمني آموختيم تا با يک روش سفارشي شده سلول هاي سرطاني را مورد هدف قرار دهند.
روش درماني مذکور از نانوديسک هاي حاوي نانو آنتي ژن توموري بهره مي برد. نانو آنتي ژن يک جهش منحصر بفرد است که در سلول هاي توموري يافت مي شود. «سلول هاي تي» با تغيير ايجاد شده قادر هستند تا نانو آنتي ژن هاي اختصاصي را شناسايي کرده و سلول هاي سرطاني را مورد حمله قرار دهند که در نتيجه از پيشرفت سرطان جلوگيري مي کند. واکسن جديد توليد شده قادر است تنها سلول هاي سرطاني را شناسايي کرده و از بين ببرد.
در تست هاي انجام شده روي جوندگان، موش هاي مبتلا به سرطان روده و پوست تحت درمان قرار گرفتند. پس از تزريق واکسن، 27 درصد از «سلول هاي تي» موجود در خون موش، سلول هاي سرطاني را مورد هدف قرار دادند. نانوديسک ها با کمک تکنيک هاي تشديد کننده پاسخ هاي «سلول تي»، در ده روز اول درمان و در اکثر موش ها باعث از بين رفتن سلول هاي توموري شدند. پس از گذشت 70 روز محققان دوباره به همان موش ها سلول هاي توموري مشابه را تزريق کردند و مشاهده کردند که سيستم ايمني تمامي تومورها را پس زده و اين تومورها قادر به رشد مجدد نبودند.
اين نانوديسک ها توسط ليپوپروتئين هاي با چگالي بالا و در اندازه 10 نانومتر توليد شدند. به گفته محققان در گام بعدي تعداد بيشتري از حيوانات مورد آزمايش قرار خواهند گرفت.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3112/توسعه-نانوديسک-هايي-براي-درمان-سفارشي-سرطان
بستن   چاپ