ایرانیان جهان
توليد صنعتي نانوسيليکا براي صنايع رنگ و لاستيک از سوي محققان کشور
شنبه 11 دي 1395 - 4:15:38 PM
ايسنا
نانوسيليکا در صنايع رنگ به عنوان مات‌کننده و افزايش‌دهنده غلظت مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در صنعت لاستيک نانوسيليکا مي‌تواند جايگزين پرکننده شناخته‌شده دوده شود.

اين جايگزيني امکان توليد تايرهاي سبز را فراهم مي‌آورد که علاوه بر حذف مشکلات زيست محيطي دوده، مصرف انرژي جهت حرکت و ميزان صداي ناشي از حرکت را کاهش مي‌دهد.

در سازه‌هاي بتني و ترکيب سيمان وجود سيليکا به عنوان ماده پوزولاني باعث ايجاد پيوندهاي مناسب کووالانسي در ترکيب سيمان شده و مقاومت محيطي بتن نهايي را افزايش مي‌دهد. علاوه بر اين استفاده از نانوسيليکا در بتن باعث بهبود خواص سايشي و استحکام ترکيب در کنار کاهش نفوذپذيري و کاهش حجم خشک سيمان مي‌شود.

علاوه بر آن نانوسيليکا مي‌تواند در توليد کاتاليست‌ها، نانوکامپوزيت‌هاي پليمري، سراميکي و فلزي، مواد عايق الکتريکي، بيوسنسورها، سراميک‌هاي دنداني و ساينده‌هاي ويژه مورد استفاده قرار گيرد.

حميده کلاهدوزان، مجري طرح از توليد اين ماده در شهرک علمي تحقيقاتي اصفهان خبر داد و گفت: سيليکاي نانوساختار و نانوسيليکا يکي از پرمصرف‌ترين نانومواد در بازار جهاني است. اين ماده بر اساس تغيير در ساختار و خصوصيات فيزيکي – شيميايي خود مي‌تواند کاربردهاي متفاوتي در صنايع مختلف داشته باشد.

وي در رابطه با اهميت توليد اين محصول افزود: سيليکاي نانوساختار از معدود نانوموادي است که در حال حاضر به صورت صنعتي در بازار داخلي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و از سوي ديگر کاربرد وسيع آن در بازارها باعث ايجاد جاذبه‌هاي تجاري ويژه براي اين طرح شده است.

کلاهدوزان تاکيد کرد: توليد اين محصول داخلي علاوه بر دسترسي به دانش فني و کارآفريني، باعث ارتقاي کيفيت محصول نهايي در بازارهاي هدف و کاهش واردات محصول خارجي شده است.

اين محقق با اشاره به عملکرد متفاوت نانوسيليکا در محصولات صنعتي مختلف گفت: استفاده از نانوسيليکا در توليد رنگ‌هاي اپوکسي باعث ايجاد خاصيت رئولوژيکي و افزايش پايداري نهايي رنگ مي‌شود. در صنعت پلاستيک و نانوکامپوزيت اين محصول به عنوان تقويت‌کننده عمل کرده و باعث بهبود خواص مکانيکي محصول نهايي شده است.

به گفته وي، اين ماده در صنعت کشاورزي به عنوان ريزمغذي تأمين سيليسيم استفاده مي‌شود.

کلاهدوزان يادآور شد: در حال حاضر ميزان توليد نانوسيليکا در حدود 150 تا 200 تن در سال است که در حوزه‌هاي توليد رنگ و پوشش، کشاورزي، نانوکامپوزيت و پلاستيک و سيمان و بتن مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اين شرکت دانش‌بنيان موفق به دريافت تأييديه‌ نانو مقياس از ستاد توسعه‌ فناوري نانو براي اين محصول شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3109/توليد-صنعتي-نانوسيليکا-براي-صنايع-رنگ-و-لاستيک-از-سوي-محققان-کشور
بستن   چاپ