ایرانیان جهان
تصويربرداري از درون سلول هاي زنده با امواج صوتي
يکشنبه 5 دي 1395 - 2:07:07 PM
ايرنا
در اين تکنيک تصويربرداري از امواج صوتي با طول موج کوتاه تر از پرتوهاي نوري استفاده مي شود که قادر به حمل بار پرانرژي نيستند و در نتيجه امکان آسيب رساندن اين امواج به سلول هاي زنده، منتفي است.
استفاده از پرتوهاي نوري براي مشاهده ساختارهاي ميکروسکوپي همواره با محدوديت هايي همراه است؛ زيرا اندازه کوچکترين شي قابل مشاهده، به واسطه طول موج پرتوهاي نور محدود مي شود. در مورد سلول هاي زنده طول موج نور نمي تواند کوتاه تر از نور آبي باشد، زيرا اين نور کوتاه ترين طول موج پرتوهاي نوري را که امکان آسيب رساني به بافت زنده را ندارند، در اختيار مي گذارد. در واقع هرچه طول موج پرتوهاي نور کوتاه تر مي شود، انرژي آن ها افزايش مي يابد و اين انرژي مي تواند به بافت زنده آسيب برساند.
اما امواج صوتي برخلاف پرتوهاي نور، فاقد انرژي مخرب هستند. بنابر اين محققان مي توانند از امواجي با طول موج کوچک تر استفاده کنند و در نتيجه ساختارهاي کوچکتر را بدون آسيب زدن به آن ها، با وضوح بالاتري مشاهده کنند.
استفاده از امواج مافوق صوت براي مشاهده درون بدن، در علم پزشکي امري متداول است اما محققان دانشگاه ناتينگهام، اين شيوه را به گونه اي بهبود دادند که امکان مشاهده درون سلول هاي زنده را نيز در اختيار مي گذارد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3089/تصويربرداري-از-درون-سلول-هاي-زنده-با-امواج-صوتي
بستن   چاپ