ایرانیان جهان
جايگزين تراکتور ساخته شد/ قابليتهاي زياد «هميار کشاورز»
شنبه 4 دي 1395 - 1:48:39 PM
مهر

پوريا کوراني، برگزيده هجدهمين جشنواره جوان خوارزمي در خصوص طرح « هميار کشاورز» با بيان اينکه در حال حاضر از تراکتور در زمين هاي کشاورزي براي کشت استفاده مي شود، اظهار داشت: تراکتور به زمين کشاورزي آسيب هاي زيادي وارد مي سازد از اين رو درصدد آمديم تا سيستمي طراحي کنيم که اين مشکل در آن بر طرف شود.

وي در خصوص سيستم هميار کشاورز افزود: اين دستگاه با حجم کم و وزن سبک با موتور c123  هندا ساخته شده که نيروي موتور توسط چرخ زنجير هاي کوچک به بزرگ، قدرت آنرا را تا حد بالايي زياد کرده است.

کوراني اظهار داشت: اين دستگاه چند منظوره که عمليات شخم و جمع آوري علف هاي هرز باغات انگور و غيره را همزمان انجام مي دهد، قابليت سم پاشي، وجين، رديف کاري، حمل بار را نيز دارد. همچنين سم پاشي و کوددهي با اين سيستم امکان پذير است.

اين محقق عنوان کرد: همچنين توسط تيغه هايي که به صورت جناغي در قسمت پشت لاستيک با اندازه هاي استاندارد رديف کاري قرار گرفته، مي توان روزانه حدود دو هکتار کشت هايي از قبيل چغندر کاري، رديف کاري انجام داد.

به گفته وي، با مخزن کود پاشي که روي فرمان اين سيستم تعبيه شده است مي توان همزمان کود را به اندازه کافي در لايه هاي خاک ريخت و هوادهي نيز کرد.

کوراني با بيان اينکه در عقب سيستم هميار کشاورز، تريلري تعبيه شده است، خاطر نشان کرد: حمل بارهاي اضافي، جابجايي کود با اين تريلر انجام مي شود همچنين در موقع برداشت کشت براي بارکشي مي توان از اين وسيله استفاده کرد.

وي افزود: اين سيستم هفتصد کيلو بار جابجا مي کند بدون اينکه به زمين کشت فشاري وارد کند.

وي با بيان اينکه سوخت اين دستگاه بنزين است، گفت: اين سيستم تک سيلندر بوده و مصرف سوخت آن در حد قابل قبول است.

اين محقق گفت: تريلر دستگاه با کمک فنرهاي لوله اي آن کاملا نرم بوده و در جاهاي خاکي به راحتي توانايي حرکت دارد و چون محور هر چرخ جداگانه عمل مي کند در پيچ ها قابليت زيادي براي حرکت راحت و سريع دارد.

وي با بيان اينکه اين سيستم با مبلغ بسيار کمي مي تواند در اختيار کشاورزان قرار بگيرد، گفت: اين طرح در نهاوند اجرايي شده است.

به گزارش مهر، اين طرح تحت عنوان هميار کشاورز با همکاري حسين کريمي و پوريا کوراني در استان همدان انجام گرفته است.طرح هميار کشاورز در هجدهمين جشنواره جوان خوارزمي رتبه دوم بخش کشاورزي و منابع طبيعي را به خود اختصاص داده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3086/جايگزين-تراکتور-ساخته-شد--قابليتهاي-زياد-«هميار-کشاورز»
بستن   چاپ