ایرانیان جهان
تحسين متخصصان از پيشرفت هاي ايران در فناوري نانو/ ايران در توليد مقالات علمي نانو ششم جهان شد
سه شنبه 30 آذر 1395 - 2:33:07 PM
ايرنا
علي بيت اللهي` مدير کارگروه امور بين‌ الملل ستاد توسعه فناوري نانو روز سه شنبه در نشست پنج روزه علم و فناوري جايزه مصطفي (ص) در کوالالامپور پايتخت مالزي، با اعلام اين مطلب، گفت: اين رتبه با سه هزار و 792 مقاله تا پايان نيمه نخست سال جاري با يک رتبه افزايش به رده ششم رسيد و باعث تحسين متخصصان اين حوزه شد.
وي با تشريح فعاليت ستاد توسعه فناوري نانو ايران، گفت که اين ستاد مسئول سياستگذاري، افزايش آگاهي عمومي، حمايت از توسعه فناوري نانو، ارزيابي فعاليت ها و موفقيت ها است.
وي در جمع دانشمندان حوزه نانو از کشورهاي اسلامي که در دانشگاه پوترا (يو.پي.ام) مالزي برگزار شد با ارائه گزارش سالانه ايران در اين بخش، گفت: از سال 2001 مطالعات سياستگذاري هاي فناوري نانو آغاز و در سال 2005 توسط مجلس شوراي اسلامي مورد تصويب قرار گرفت. اين برنامه نخستين دوره 10 ساله خود را پشت سرگذاشته و اکنون دومين دوره 10 ساله خود را از 2016 تا 2026 آغاز کرده است.
به گفته بيت اللهي، ايجاد ثروت و ارتقاء کيفيت زندگي مردم از جمله اهداف اصلي ستاد توسعه فناوري نانو است.
وي در اين گزارش همچنين اعلام کرد: از سال 2008 تاکنون 558 هزار دانش آموز توسط فعاليت هاي باشگاه هاي نانو در اين حوزه آموزش ديده اند و 66 آزمايشگاه براي دانش آموزان ايجاد شده که در چهار سال آينده 400 آزمايشگاه جديد نيز راه اندازي مي شود.
مدير کارگروه امور بين الملل ستاد توسعه فناوري نانو در ادامه ضمن اعلام انعقاد يادداشت تفاهم در زمينه فناوري نانو با کشورهاي مختلف از جمله چين، به حضور فعال دانشجويان ايران در عرصه هاي علمي مرتبط با نانو از جمله الميپادهاي مختلف اشاره کرد و گفت: 65 دانشگاه ايران اين رشته را در دوره فوق ليسانس و 23 دانشگاه نيز آن را در سطح دکتري ارائه مي دهند، که تاکنون بيش از سه هزار و 500 پايان نامه دکتري و بيش از 16 هزار و 900 پايان نامه دوره کارشناسي ارشد در اين حوزه انجام شده است.
وي با اشاره به وجود بيش از 100 دانشگاه و موسسه فعال در اين حوزه در ايران، گفت: بيش از 30 هزار متخصص حوزه نانو و بيش از دو هزار و 800 عضو هيات علمي در اين حوزه فعال هستند.
مدير کارگروه امور بين ‌الملل ستاد توسعه فناوري نانو همچنين به 112 شرکت ايراني که در بخش هاي مراقبت سلامت، ساخت وساز، تجهيزات کارخانه اي، بسته بندي کشاورزي، منسوجات، خودرو، آب و محيط زيست از فناوري نانو بهره مي برند، اشاره کرد.
نشست پنج روزه علم و فناوري جايزه مصطفي (ص) با همکاري دانشگاه `پوترا` مالزي از روز دوشنبه با حضور نمايندگاني از ايران و محققان برجسته کشورهاي اسلامي در کوالالامپور پايتخت مالزي آغاز به کار کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3070/تحسين-متخصصان-از-پيشرفت-هاي-ايران-در-فناوري-نانو--ايران-در-توليد-مقالات-علمي-نانو-ششم-جهان-شد
بستن   چاپ