ایرانیان جهان
توليد رده سلولي مارمولک بومي ايران با کاربرد تحقيقات زيست پزشکي
يکشنبه 28 آذر 1395 - 2:00:34 PM
ايسنا

بانک سلولهاي انساني و جانوري مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران ارائه دهنده رده‌هاي سلولي مختلف انساني و جانوري براي صنعت زيست فناوري است. در همين راستا هر ساله تعداد زيادي رده سلولي استاندارد را فراهم کرده و با شناسنامه استاندارد در اختيار متقاضيان قرار مي‌دهد. دو رده سلولي  از مارمولک با قابليت کشت مداوم و نگهداري در حالت انجماد از توليدات جديد اين بانک است.

دکتر سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلي، رئيس مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران در خصوص دستاورد فوق گفت: يکي از گونه‌هايي که امروزه مورد توجه مراکز تحقيقاتي قرار گرفته، گونه مارمولک (gecko) است. توانايي ذاتي اين موجود در بازسازي دم خويش، منجر شده تا ويژگي‌هاي مربوط به فاکتورهاي رشد، مطالعات بازسازي بافت و تحقيقات طب ترميمي در اين موجود مورد توجه قرار گيرد. همچنين اين سلولها قابليت استفاده در آزمايش‌هايي مانند بررسي‌هاي سم شناسي، محيط زيست، حساسيت ويروسي يا مطالعات توليد واکسن و نيز مطالعات سيستماتيک جانوري را نيز دارند.

وي افزود: مرکز ملي ذخاير زيستي و ژنتيکي ايران، با اشراف به روند رو به رشد تحقيقات شرکت‌هاي دارويي و مراکز تحقيقاتي، براي اولين بار با معرفي رده­‌هاي سلولي جديد با عناوين Hepe01 و Hepe02 از دم مارمولک بومي ايران از گونه "Cyrtopodion scabrum" ،  اين رده‌ها را براي انواع تحقيقات و کاربردها در اختيار جامعه علمي کشور قرار مي‌دهد.

گفتني است، بانک سلولهاي انساني و جانوري مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران در راستاي تامين نيازهاي جامعه تحقيقاتي کشور اقدام به تهيه، توليد و نگهداري نزديک به 500 رده سلولي جانوري و دامي کرده است. اين رده‌هاي سلولي به منظور حفاظت از ذخاير ژنتيکي کشور و کاربردهاي تحقيقاتي و بيوتکنولوژي توليد شده‌اند.

لذا بانک سلولهاي انساني و جانوري توانسته است با گذشت کمتر از يک دهه از عمر خويش، با تلاش و پشتکار جهادي نيروهاي متخصص، علاوه بر ارائه بيش از 1000 رده سلولي انساني و جانوري، مجموعه‌اي از توانمندي‌هاي نرم افزاري و سخت افزاري در حوزه علوم سلولي و زيست فناوري را براي تامين نياز مراکز علمي، دانشگاهي، پژوهشي و صنعتي کشور را فراهم کرده و بستري براي ارتباط و تعامل علمي با مراکز و بانک‌هاي مرتبط و معتبر بين‌المللي ايجاد کند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3067/توليد-رده-سلولي-مارمولک-بومي-ايران-با-کاربرد-تحقيقات-زيست-پزشکي
بستن   چاپ