ایرانیان جهان
شناسايي مواد منفجره با استفاده از فناوري نانو
يکشنبه 28 آذر 1395 - 1:56:11 PM
ايرنا
يک گروه تحقيقاتي با قرار دادن نانولوله‌هاي کربني در يک نوع گياه، امکان تشخيص ترکيبات خطرناک و انفجاري را فراهم کردند. اين گياه قادر است بدون نياز به سيم، اطلاعات مربوط به ترکيبات انفجاري را به ادوات الکترونيکي منتقل کند.
محققان دانشگاه کاليفرنيا نانولوله‌هاي کربني را در برگ‌هاي اسفناج قرار داده و اين گياه را به يک حسگر تبديل کردند. اين حسگر قادر است، مواد انفجاري را شناسايي و اطلاعات مربوط به آن را به يک تلفن همراه منتقل کند.
اين فناوري مي‌تواند کاربردهاي زيادي در بخش کشاورزي داشته باشد، به طوري که اين نوع حسگرها مي‌تواند توسط کشاورزان براي رصد گياهان سالم مورد استفاده قرار گرفته و همچنين از آنها براي بهبود محصولات استفاده کرد. همچنين وزارت دفاع نيز مي‌تواند از اين فناوري براي توليد حسگرهايي استفاده کند که امکان شناسايي مواد انفجاري را فراهم مي‌کند.
اين پروژه يکي از نخستين مثال‌هايي است که در آن فناوري‌ نانو با استفاده از مهندسي وارد گياه مي‌شود. به اين فناوري، نانوبيونيک گياهي گفته مي‌شود؛ در اين روش محققان نانومواد را به گياه منتقل مي‌کنند. اين نانومواد موجب بروز خواص الکترونيکي، نوري و شيميايي ويژه‌اي مي‌شوند.
در مقاله‌اي که اين گروه منتشر کردند، نشان داده شده است که با وارد کردن نانولوله‌ کربني به گياه اسفناج، اين گياه مي‌تواند ترکيبات شيميايي موسوم به نيتروآروماتيک را شناسايي کند؛ ماده‌اي که معمولاً در مواد منفجره مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
زماني که اين ترکيب در محيط وجود داشته باشد، نانولوله کربني شروع به تابش فلورسانس مي‌کند که اين تابش توسط دوربين مادون قرمز شناسايي مي‌شود. اين دوربين را مي‌توان روي تلفن همراه قرار داد تا اطلاعات از طريق ايميل به کاربر ارسال شود.
نتايج يافته‌هاي اين محققان در نشريه Nature Materials به چاپ رسيده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3065/شناسايي-مواد-منفجره-با-استفاده-از-فناوري-نانو
بستن   چاپ