ایرانیان جهان
ساخت دست مصنوعي با کنترل صوتي در ايران
يکشنبه 28 آذر 1395 - 1:25:00 PM
ايرنا
`دست مصنوعي با کنترل صوتي` همزمان با هفته پژوهش و در هفدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي، فناوري و فن بازار رونمايي شد.
دانشجوي کارشناسي ارشد مهندسي پزشکي واحد علوم و تحقيقات و طراح و سازنده اين دست مصنوعي گفت: با توجه به اينکه پروتزهاي اندام فوقاني، در حال حاضر با استفاده از پردازش سيگنال عضلاني عمل مي کنند، در مواردي که فرد معلول دچار فلج چهار عضو شده باشد و يا به هر علتي توانايي کنترل باقيمانده عضلات خود را از دست داده باشد پروتز ذکر شده قابل استفاده نيست و همين معضل، انگيزه من براي طراحي و ساخت دست مصنوعي با کنترل صوتي بود.
`بابک رضايي افشار` افزود: در طراحي و ساخت دست مصنوعي با کنترل صوتي از علوم مختلفي نظير شبکه هاي عصبي، شناسايي آماري الگو، داده کاوي، پردازش سيگنال و تلفيق آن با الکترونيک و توانبخشي استفاده شده است.
وي ادامه داد: در اين دستگاه با استفاده از صداي شخص معلول با صحت 90 درصد، فرامين صوتي روزمره به پروتز آموزش داده مي شود و با فراخواني فرامين آموزش داده شده، حرکات اين دست مصنوعي براي انجام امور روزمره کنترل مي شود.
رضايي افشار، وزن بسيار پائين به علت استفاده از فيبرهاي کربني در ساخت، امکان برنامه ريزي با نرم افزار اختصاصي توسط مصرف کننده بدون نياز به حضور کارشناس، حرکت تمامي پنج انگشت و نيز بند انگشت ها و امکان تقليد کامل حرکات دست انسان را از جمله مزاياي اين پروتز اندام فوقاني ذکر کرد.
وي تصريح کرد: از آنجا که هنگام فرامين صوتي ممکن است نويز و سر و صداي محيط بر روي آن تأثيرگذار باشند، در اين پروژه اقدام به طراحي و ساخت ميکروفن گردني کردم که اين ميکروفن مي تواند به صورت مستقيم سيگنال صوتي را از طريق حنجره دريافت کند بنابراين نويز و سر و صداي محيط کمترين تأثير را بر روي پروتز خواهد داشت. ل
به گفته اين محقق جوان، از اين ميکروفن مي توان در ديگر صنايع نيز با اندکي تغيير استفاده کرد.
وي خاطرنشان کرد: نمونه اوليه اين پروژه در مدت سه سال با صرف هزينه اي بيش از 200 ميليون ريال و با همکاري دانشکده مهندسي پزشکي واحد علوم تحقيقات و راهنمايي دکتر `مجيد پولاديان` رئيس دانشکده ساخته شده و به ثبت رسيده است.
رضايي افشار با بيان اينکه اکنون پروتزهاي الکترونيکي توسط کشورهاي معدودي توليد شده و با قيمت بالايي در دنيا به فروش مي رسد، افزود: مذاکراتي با شرکت هاي داخلي وخارجي در راستاي توليد انبوه اين پروتز در حال انجام است که اميدواريم با جلب حمايت هاي بيشتر جزء توليد کنندگان اين نوع پروتزها قرار بگيريم.
هفدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي، فناوري و فن بازار از چهارشنبه، 24 آذرماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران گشايش يافته و امروز، 28 آذرماه به کار خود پايان مي دهد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3063/ساخت-دست-مصنوعي-با-کنترل-صوتي-در-ايران
بستن   چاپ