ایرانیان جهان
کاهش افسردگي و افزايش تمرکز با دستگاه تحريک الکتريکي فراجمجمه اي
يکشنبه 28 آذر 1395 - 12:55:09 PM
ايرنا
طراحي و ساخت `دستگاه تحريک الکتريکي مستقيم و متناوب فراجمجمه اي قابل برنامه ريزي توسط کامپيوتر` حاصل تلاش دکتر `فرزاد توحيدخواه` استاد دانشگاه صنعتي اميرکبير و `زينب اسماعيل پور`، `گلناز بغدادي`، `امير رجبي مقدم` و `فاطمه ياوري` دانشجويان اين دانشگاه است که با همکاري ستاد علوم و فناوري هاي شناختي معاونت علمي رياست جمهوري به سرانجام رسيده است.
اين پروژه به عنوان يکي از طرح هاي منتخب سال 95 در هفدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي، فناوري و فن بازار با حضور وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري رونمايي شد.
`گلناز بغدادي` درباره اين طرح پژوهشي گفت: در زمان حاضر، نمونه مهندسي دستگاه ساخته شده است و در کلينيک هاي روانشناسي، توانبخشي و روانپزشکي، دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتي مرتبط با مهندسي پزشکي براي افزايش تمرکز، توجه و کاهش افسردگي و افزايش حافظه استفاده مي شود.
وي با بيان اينکه از اين دستگاه در داخل ايران و خارج کشور استفاده مي شود، افزود: تاکنون نمونه داخلي اين دستگاه را نداشته ايم و دستگاهي که براي اولين بار در کشور ساختيم مزايايي نسبت به نمونه خارجي دارد و قابليت ها و امکانات بيشتري را در اختيار کاربران مي گذارد.
بغدادي درباره ويژگي هاي برتر اين طرح توضيح داد: اين دستگاه، امکان ذخيره اطلاعات توسط يک پورت `يو اس پي` USP که با يک فلش وصل مي شود را براي ما فراهم مي کند و دانشجويان مهندسي پزشکي و الکترونيک مي توانند از اين اطلاعات در پروژه هاي تحقيقاتي خود استفاده کنند.
وي ادامه داد: يکي ديگر از امکانات دستگاه اين است که با يک پورت سريال به کامپيوتر وصل مي شود و قابل برنامه ريزي توسط کامپيوتر است و کاربران مي توانند هر شکل موج دلخواه خود را به دستگاه اعمال کنند و نمونه هاي جديدي را طراحي کنند.
دانشجوي دکتري مهندسي پزشکي گرايش بيوالکتريک دانشگاه اميرکبير يادآور شد: الان در کلينيک ها از اين دستگاه براي درمان بيماران دچار افسردگي، پارکينسون و کساني که مشکل توجه و تمرکز دارند استفاده مي شود.
وي درباره چگونگي و مدت زمان استفاده از اين دستگاه نيز گفت: بيمار همانند جلسات فيزيوتراپي، بين 7 تا 10 جلسه و هر بار حدود 45 دقيقه زير دستگاه قرار مي گيرد.
بغدادي درخصوص ماندگاري اثر دستگاه تحريک الکتريکي فراجمجمه اي نيز بيان داشت: ماندگاري اثر آن به شدت مشکل بيمار برمي گردد و ممکن است براي برخي افراد، دوره کوتاه تري لازم داشته باشد و بعضا اثر آن تا سه ماه باقي مي ماند و افراد بعد از آن، مي توانند مجددا مراجعه کنند.
وي يادآور شد: حتي در مواردي نيز پزشک، پروتکل را ارائه مي دهد و ما آن را روي دستگاه تنظيم مي کنيم و فرد مي تواند دستگاه را به منزل ببرد و به ميزان تجويز پزشک، از دستگاه استفاده کند و بعد از اتمام مدت درمان، آن را کنار بگذارد و هر زمان که پزشک، تشخيص داد دوباره از دستگاه استفاده کند.
به گفته بغدادي، نمونه مهندسي دستگاه، مراحل آزمايشي را با موفقيت سپري کرده و به توليد نيمه صنعتي رسيده و پيش سفارش هاي آن نيز آماده شده است.
هفدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي، فناوري و فن بازار از 24 آذرماه به منظور معرفي جديدترين محصولات و دستاوردهاي 84 دانشگاه ،36 پژوهشگاه، 30 پارک علم و فناوري، 6 مرکز رشد و 82 موسسه دولتي و غيردولتي در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي تهران گشايش يافته و تا 28 آذرماه برپاست.
در اين نمايشگاه با حضور وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري، روساي دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز تحقيقاتي، پارک ها و مراکز رشد علمي و فناوري و محققان کشور، 52 طرح منتخب رونمايي شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3061/کاهش-افسردگي-و-افزايش-تمرکز-با-دستگاه-تحريک-الکتريکي-فراجمجمه-اي
بستن   چاپ