ایرانیان جهان
شناسايي 38 گونه جديد زنبور گرده‌افشان وحشي در ايران
چهارشنبه 24 آذر 1395 - 10:35:13 AM
ايسنا

دکتر احمد نديمي، عضو هيات علمي گروه گياه‌پزشکي دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي گرگان در اين خصوص اظهار کرد: زنبورهاي گرده‌افشان از راسته بال غشاييان (Hymenoptera) با حدود 20 هزار گونه توصيف شده در دنيا و حدود 1000 گونه در ايران، به دليل سازگاري‌هاي مورفولوژيکي مانند داشتن اندام‌هاي مخصوص جمع آوري گرده و موهاي منشعب فراوان، مهمترين و پرکاربردترين حشرات در گرده‌افشاني 250 هزار گونه از گياهان گل‌دار محسوب مي‌شوند.

وي تصريح کرد: از اين رو توانستيم با مشارکت دانشجويان کارشناسي ارشد رشته حشره‌شناسي دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي گرگان، طي سه سال مطالعه و تحقيق روي زنبورهاي گرده‌افشان وحشي در شهرستان گرگان و برخي نواحي ديگر در شمال ايران، 140 گونه متعلق به سه خانواده Apidae، Andrenidae و Halictidae را شناسايي کنيم.

نديمي اضافه کرد: از ميان زنبورهاي شناسايي شده، 38 گونه براي اولين بار براي فون حشرات ايران گزارش شدند.

عضو هيات علمي دانشگاه منابع طبيعي و علوم کشاورزي گلستان گفت: از اين پژوهش تاکنون تعداد 4 مقاله در مجلات ISC به چاپ رسيده و 2 مقاله ديگر در مجلات JCR و علمي-پژوهشي در حال بررسي و داوري است.

نديمي در پايان خاطرنشان کرد: فعاليت مذکور در قالب پايان‌نامه‌هاي دانشجويي و همچنين همکاري با پژوهشگران مؤسسه علوم طبيعي بلژيک، آکادمي علوم اوکراين و آذربايجان، جمع‌آوري و شناسايي شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3057/شناسايي-38-گونه-جديد-زنبور-گرده‌افشان-وحشي-در-ايران
بستن   چاپ