ایرانیان جهان
شناسايي و از بين بردن انتخابي سلول‌هاي سرطاني با استفاده از نانو روبات
چهارشنبه 24 آذر 1395 - 10:09:07 AM
ايرنا
يک گروه تحقيقاتي از کره‌جنوبي موفق به ساخت نانوروباتي شدند که قادر است سلول‌هاي سرطاني را در بدن شناسايي کرده و از بين ببرد.
پارک جاي هيونگ از دانشگاه سانگ‌کيوکوان، نانوروباتي ساخته که با استفاده از روش فتوديناميکي مي‌تواند سلول‌هاي سرطاني را از بين ببرد؛ در حالي که کمترين آسيب به سلول‌هاي سالم اطراف وارد مي‌شود.
روش درماني فتوديناميکي، يک روش درمان سرطان غيرتهاجمي است که در آن به بيمار ترکيبات دارويي حساس به نور داده مي‌شود. اين ترکيبات توسط سلول‌هاي سرطاني و سالم دريافت مي‌شوند، سپس نور به سلول‌ها تابيده شده و موجب از بين رفتن سلول‌هاي سرطاني مي‌شود.
روش فتوديناميکي رايج تنها براي درمان سرطان پوست و سرطان‌هاي بافت‌هاي کم عمق مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما براي از بين بردن تومورهايي که در نواحي عميق قرار دارند، نظير سرطان کبد و پانکراس مناسب نيست.
اين گروه تحقيقاتي نانوروباتي از جنس طلا و تيتانيوم توليد کردند که مي‌توان آن را با اولتراسونيک کنترل کرد. گفته مي شود اين روش درماني با کمترين آسيب به بدن قادر است سلول‌هاي سرطاني را از بين ببرد.
پارک مي‌گويد: روش درماني فتوديناميکي نه تنها براي سلول‌هاي سرطاني خطرناک است، بلکه سلول‌هاي نرمال را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد. با اين حال، نانوروباتي که اين گروه تحقيقاتي توليد کرده، مي‌تواند به صورت انتخابي بافت سرطاني را از بين ببرد؛ درحالي که کمترين آسيب را به بيمار رسانده و عوارض جانبي اندکي دارد.
اين پروژه توسط وزارت علوم کره جنوبي مورد حمايت مالي قرار گرفته است و نتايج آن در نشريه Nano Letters به چاپ رسيده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3053/شناسايي-و-از-بين-بردن-انتخابي-سلول‌هاي-سرطاني-با-استفاده-از-نانو-روبات
بستن   چاپ