ایرانیان جهان
توليد ذخيره ساز انرژي گرمايي با ماندگاري بالا توسط متخصصان ايراني
چهارشنبه 24 آذر 1395 - 9:55:51 AM
ايرنا
اميرحسين بنايي از محققان شرکت دانش بنيان فعال در حوزه انرژي شهرک علمي تحقيقاتي اصفهان افزود: در اين طرح که به صورت پايلوت اجرا شده، انرژي گرمايي در بستر سراميکي با ماندگاري طولاني ذخيره مي شود.
بنايي ادامه داد: در بحث انرژي هاي تجديدپذير زمان توليد و زمان مصرف، با يک تاخيري همراه است، هنگامي که آبگرمکن هاي خورشيدي گرما را توليد مي کنند بايد اين گرما در جايي ذخيره شود، زماني که آفتاب وجود دارد گرما ذخيره مي شود و شب از اين گرما استفاده مي شود.
وي اظهار کرد: معمولي ترين بستر ذخيره ساز گرمايي که براي آبگرمکن هاي خورشيدي مورد استفاده قرار مي گيرد، آب است، در اين طرح جديد از سراميک استفاده شده است.
بنايي گفت: قابليت سراميک اين است که سه برابر آب مي تواند در خود گرما ذخيره کند، يعني يک ليتر از اين سراميک مي تواند به اندازه سه ليتر آب در خود گرما با ماندگاري بالا ذخيره کند، و بيش از يک ماه گرما را در خود ذخيره کند بدون اين که نياز به عايق داشته باشد و در ضمن، قابليت شارژ و دشارژ شدن دارد، اين قابليت در آب وجود ندارد.
وي ادامه داد: اين ذخيره ساز مي تواند هم براي آبگرمکن هاي خورشيدي و هم براي سوخت هاي فسيلي ديگر مانند کوره ها و مشعل ها مورد استفاده قرار گرفته و گرما را درون خود نگه دارد و در جايي که اوج مصرف است اين انرژي وارد مدار شده و مورد استفاده قرار گيرد.
وي گفت: اين طرح نمونه تجاري سازي شده خارجي و داخلي ندارد و در حال حاضر به صورت طرح پايلوت که قابليت تبديل به محصول دارد، ارايه شده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3052/توليد-ذخيره-ساز-انرژي-گرمايي-با-ماندگاري-بالا-توسط-متخصصان-ايراني
بستن   چاپ