ایرانیان جهان
ساخت يخچالي که با امواج صوتي کار مي کند
سه شنبه 23 آذر 1395 - 1:19:32 PM
ايرنا
با وجود اين که فناوري مورد استفاده براي ساخت يخچال جديد نيست، اما موتور ترموآکوستيک يخچال در مقايسه با نمونه هاي قبلي دو مزيت مهم دارد. اين موتور بهبود يافته در دماي پايين تري کار مي کند و در مقايسه با نمونه هاي قبلي کوچکتر است. همچنين قابليت سازگاري بالاتري هم دارد.
موتورهاي ترموآکوستيک با استفاده از امواج صوتي حاصل از نوسانات گازي، هم گرما توليد مي کنند و هم آن را منتقل مي کنند، همچنين قابليت تبديل گرما به توان را دارند.
در اين فناوري از قطعات متحرک استفاده نمي شود. به همين علت نگهداري آن ساده تر است و هزينه کمتر و کارآيي بالاتري دارد. با وجود اين، از آنجاکه اغلب موتورهاي ترموآکوستيک در دماي 400 تا 600 درجه سانتيگراد کار مي کنند، اين فناوري قابليت سازگاري پاييني دارد.
موتور جديد ژاپني ها در دماي پايين تر از 300 درجه کار مي کند. اين موتور در دماي 270 درجه سانتيگراد توانست يخچال را تا منفي 107.4 درجه سرد کند. همچنين اين موتور قادر است در دماي 85 درجه سانتيگراد يعني دمايي کمتر از نقطه جوش آب، نوسانات گازي ايجاد کند.
يکي از منابع بالقوه تامين دماي مورد نياز اين نوع يخچال ها، گازهاي ضايعاتي حاصل از فعاليت هاي صنعتي است و از آنجاکه بيش از 85 درصد گازهاي ضايعاتي صنايع دمايي کمتر از 300 درجه سانتيگراد دارند، اين موتور مي تواند کاربردهاي بالقوه زيادي در صنايع مختلف داشته باشد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3047/ساخت-يخچالي-که-با-امواج-صوتي-کار-مي-کند
بستن   چاپ