ایرانیان جهان
حرکت دستان بيماران قطع نخاعي با ربات ايراني
سه شنبه 23 آذر 1395 - 12:53:50 PM
ايرنا
طرح `ساخت و کنترل ربات پوشيدني` حاصل تلاش `اسماعيل محمدي فلاورجاني` و `محمدعلي اسماعيلي` دو دانشجوي کارشناسي ارشد دانشکده مهندسي مکانيک دانشگاه صنعتي شريف است که روز گذشته (22 آذرماه) موفق به کسب رتبه دوم پژوهش هاي کاربردي هجدهمين جشنواره جوان خوارزمي شد.
محمدي فلاورجاني اظهار داشت: با توجه به تعداد بالاي افراد سالخورده، از کار افتاده و داراي ناتواني فيزيکي مانند کاهش يا عدم عملکرد در شانه، آرنج و مچ که به دلايل مختلفي همچون آسيب، جراحي هاي ورزشي، جراحي ستون فقرات و يا سکته ايجاد مي شوند نياز به طراحي ربات در اين زمينه احساس مي شد.
وي خاطرنشان کرد: بيماران ضايعه نخاعي با سطح ناکامل گردني، جانبازان و يا افرادي که دست آنها به دلايل مختلف در حرکت مفاصل شانه، آرنج و مچ ناتوان شده و يا بازه حرکتي محدودي پيدا کرده است، مي توانند به کمک ربات پوشيدني ساخت ما، حرکت دستان خود را بازيابند.
اين محقق جوان در تشريح کاربردها و ويژگي هاي اين ربات پوشيدني گفت: اين ربات بر روي دست بيمار بسته مي شود و به محض اراده بيمار براي حرکت دست، ربات مسير حرکت را تشخيص و ادامه حرکت را انجام خواهد داد که اين عمل باعث تحريک اعصاب و جلوگيري از تنبل شدن عضلات درگير و به مرور زمان افزايش بازه حرکتي شانه، آرنج و مچ مي شود تا اينکه دست، حرکت نرمال خود را بدون نياز به کمک ربات پيدا کند.
وي درباره تفاوت هاي اين ربات با نمونه رباتهاي پوشيدني خارجي گفت: علاوه بر بومي سازي و قيمت مناسب، مهم ترين ويژگي هاي ربات ما اين است که ورودي حرکت را از طريق سيگنال هاي عضلاني دست بيمار مي گيرد و سپس ربات، دستها را در جهت دلخواه بيمار حرکت مي دهد و تحريک اعصاب ماهيچه ها به مرور زمان موجب مي شود بازوهاي حرکتي با گذشت زمان به حالت نرمال خود برگردد.
محمدي فلاورجاني يادآور شد: دستگاه هاي خارجي به صورت خودکار، حرکت را براي بيمار انجام مي دهند که ممکن است بيمار خسته شود و يا زير دستگاه، خوابش ببرد درصورتيکه ربات ما، ورودي حرکت را از بيمار مي گيرد و به بيمار مي گويد اراده کن تا دستت را حرکت بدهي و از آنجا به بعد، ربات به فرد کمک مي کند و يک هيجان هم در بيمار ايجاد مي کند.
وي قابليت حمل توسط بيمار را يکي ديگر از مزيت هاي اين ربات پوشيدني ذکر کرد و گفت: بيمار براي استفاده از اين دستگاه نياز به مراجعات متعدد به مرکز توانبخشي ندارد و کافي است يک بار مراجعه کرده و دستگاه را خريداري يا کرايه کند.
اين دانشجوي جوان تصريح کرد: براي فعال سازي ربات، کافي است که سيگنال از مغز به عضله ارسال شود و حتي اگر فرد دستش هم قطع شده باشد مي توانيم از الکترود به عنوان پروتز استفاده کرده و به اندامهاي بالايي، آنجا که اعصاب رد شده است متصل کنيم و فرد همينکه فکر کند که مي خواهد دستش را حرکت دهد ربات برايش اين کار را انجام دهد.
به گفته اين مبتکر جوان، ربات پوشيدني اکنون به مرحله توليد نمونه نيمه صنعتي رسيده است و پيش از اين حدود 25 بيمار در مراکز مختلف توانبخشي با استفاده از آن تست شده و به بهبودي بالاي 90 درصد رسيده اند.
وي با بيان اينکه اين ربات براي فلج بالاتنه و به حرکت درآوردن دست کاربرد دارد، درباره قيمت آن گفت: قيمتي که براي يک ربات کامل پوشيدني درنظر گرفتيم 30 ميليون تومان است که اگر بيمار بخواهد فقط براي مچ دست استفاده کند بين سه تا پنج ميليون تومان و براي آرنج بين پنج تا هفت ميليون درنظر گرفته شده است.
هجدهمين جشنواره جوان خوارزمي 22 آذرماه با معرفي 16 طرح برتر در بخش دانش پژوهان و فناوران (ويژه افراد زير 35 سال) و 33 طرح دانش آموزي به کار خود پايان داد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3046/حرکت-دستان-بيماران-قطع-نخاعي-با-ربات-ايراني
بستن   چاپ