ایرانیان جهان
ثبت ديجيتالي رکورد دوندگان با «دستگاه کرنومتر هوشمند» محققان داخلي
دوشنبه 22 آذر 1395 - 3:48:14 PM
ايسنا

ليلا حمزه، يکي از محققان اين طرح  هدف از انجام اين مطالعات را طراحي و ساخت دستگاه ثبت الکترونيکي و حذف خطاهاي انسان در ثبت رکوردهاي تست چابکي دوندگان دانست و گفت: در اين پروژه تحقيقاتي تلاش شد تا دستگاه ديجيتالي را براي سنجش چابکي دوندگان در دوهاي رفت و برگشتي مانند 9×4 و آزمون‌هاي انتخابي و همچنين دوهاي سرعت مانند 100×1 بدون نياز به نيروي انساني عرضه کنيم.

وي با بيان اينکه در اين تحقيقات موفق به طراحي و ساخت دستگاه ديجيتال سنجش چابکي آزمون‌هاي حرفه‌اي در حوزه ورزشي شديم، ادامه داد: اين دستگاه که با نام «کرنومتر هوشمند» ساخته شد، قادر است زمان و سرعت دونده را در هر يک از مسيرها بدست آورده و ميانگين سرعت و تعداد آزمون‌هاي انجام شده دونده را بصورت ديجيتالي از طريق LCD تعبيه شده بر روي دستگاه به کاربر نمايش دهد.

حمزه با اشاره به عملکرد دستگاه کرنومتر هوشمند، خاطرنشان کرد: با شروع دويدن و قطع شعاع نوري تعبيه شده در شروع مسير از سوي دونده، دستگاه با استفاده از يک فرستنده و گيرنده ليزري اقدام به ثبت داده‌ها و شمارش حرکت رفت و برگشتي دونده مي‌کند.

وي با بيان اينکه با رسيدن دونده به انتهاي مسير و زدن کليدخاصي، زمان رفت اول ثبت مي‌شود و بعد از آن زمان برگشت اول شروع به شمارش مي‌شود، اظهار کرد: اين دستگاه براي ثبت رکوردهاي تمام سيستم‌هاي دو مانند 9×4 و 100×1 کاربرد دارد.

حمزه، ميزان توان مورد نياز اين دستگاه را 6 ولت دانست که از طريق يک ترانس کاهنده کوچک که در داخل خود دستگاه تعبيه شده، تأمين مي‌شود و يادآور شد: اين دستگاه با استفاده از يک فيش به ولتاژ 220 ولت شهري وصل مي‌شود. اين ترانس کوچک مي‌تواند جريان مورد نياز اين دستگاه را که درحدود 500 ميلي آمپر است، تأمين کند.

به گفته اين دبير تربيت بدني منطقه آموزش‌وپرورش کهريزک در قسمت ورودي 220 ولتي ترانس، از يک فيوز 0.5 آمپري يک بار مصرف جهت حفاظت از دستگاه در برابر اضافه جريان استفاده شده و پس از سوختن بايد تعويض شود. ضمن آنکه امکان استفاده از باتري در مواردي که کاربر به برق شهري دسترسي ندارد، فراهم شده است.

حمزه، همچنين به ويژگي‌هاي فرستنده و گيرنده ليزري دستگاه کرنومتر هوشمند اشاره کرد و گفت: براي ايجاد شعاع نوراني دستگاه از يک ديود ليزري استفاده شده که اين ديود شعاع نوري در حدود 0.5 سانتي‌متر را ايجاد مي‌کند و تا فاصله 10 تا 15 متري بدون واگرايي قابل رؤيت است.

وي نوع ديود ليزر را از نوع قرمز با فرکانس 650 نانومتر دانست و اظهار کرد: ديود گيرنده ليزر نيز مي‌تواند فرکانس‌هاي 400 تا 950 نانومتر را تشخيص دهد که نور ديود ليزر بکار رفته نيز داراي فرکانسي در حدود 600 نانومتر است.

حمزه، محاسبه سرعت دونده و نمايش آن بر روي نمايشگر دستگاه را از طريق يک ميکروکنترلر عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن نمايشگر کريستال مايع (LCD) به کار رفته در اين دستگاه از نوع متني با رنگ پس‌زمينه سبز است که مي‌تواند 20 کاراکتر را در هر رديف چاپ کند.

اين محقق با اشاره به مزاياي اين دستگاه، افزود: اين دستگاه براي انجام تست نياز به نيروي انساني زيادي ندارد، از اين رو خطاهاي انساني ناشي از تاخير در زدن کليدهاي کرنومتر به حداقل مي‌رسد.

وي قابليت تطابق براي تست چابکي دونده در سنين مختلف را از ديگر مزاياي کرنومتر هوشمند ساخته شده دانست و يادآور شد: اين امر با تغيير موقعيت سنسور بر روي ميله‌هاي گذرگاه در ارتفاع‌هاي مختلف امکان‌پذير شده است و به اين ترتيب ارتفاع پرتو در هر ارتفاعي از کف زمين تا حداکثر قد يک دونده قابل تنظيم خواهد بود.

به گفته وي، اين تحقيقات با همکاري دکتر سعيد صادقي بروجردي، مهندس بختيار حسين‌زاده، سميرا علي‌آبادي، فرزاد عزيزي و اشکان شريعتي اجرايي شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3043/ثبت-ديجيتالي-رکورد-دوندگان-با-«دستگاه-کرنومتر-هوشمند»-محققان-داخلي
بستن   چاپ