ایرانیان جهان
اطفاي آتش شناور از راه دور با جت اسکي آتش‌نشان
يکشنبه 21 آذر 1395 - 2:33:31 PM
ايسنا
مجتبي برجسته، مجري طرح، جت اسکي آتش‌نشان را شناور آتش‌نشان به منظور ارائه خدمات در اسکلله‌هاي کوچک و سنتي توصيف کرد و گفت: اين شناور آتش‌نشان داراي قابليت کنترل از راه دور است و مي‌تواند تا برد بيش از 2 کيلومتر فرامين ارسال شده از سوي اپراتور ساحلي را به خوبي اجرا کند.

وي اولويت کاربرد اين ابزار را مناطق محروم جنوبي کشور دانست و ادامه داد: به منظور کاهش قيمت تمام شده، براي ساخت سيستم رانش اين جت اسکي از يک موتور خودرو استفاده شد.

برجسته با تاکيد بر اينکه امروزه شناورهاي بسيار متنوع با کاربردهاي متفاوت طراحي و ساخته ‌شده است، ادامه داد: ابعاد اين شناورها در گستره وسيعي شامل شناور بسيار کوچک مانند شناورهاي تفريحي و ماهيگيري تا شناورهاي بسيار بزرگ مانند انواع کانتينر برها هستند که هر کدام از اين شناورها براي انجام مأموريتي خاص، طراحي و ساخته مي‌شوند.

مجر ي طرح اضافه کرد: يکي از شناورهايي که داراي کاربردهاي فراواني به خصوص در مناطق نزديک به ساحل است، انواع شناورهاي آتش‌نشان هستند که ما با حمايت ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش‌بنيان دريايي معاونت علمي آن را طراحي کرديم و در حال شروع مراحل ساخت هستيم.

وي نبود شناورهاي آتش‌نشان در تمامي اسکله‌هاي سنتي و جديد در کشور به تعداد کافي را از جمله ضرورت‌هاي اجراي اين طرح ذکر کرد و افزود: مشخصات فني شناور به گونه‌اي در نظر گرفته شده است که بتواند ضمن اطفاي حريق مؤثر، داراي قيمت تمام شده مناسبي نيز باشد.

برجسته، به بيان ويژگي‌هاي اين جت اسکي آتش‌نشان پرداخت و اظهار کرد:  ماژولار بودن طراحي اين شناور ويژگي بارز اين طرح است. بر اين اساس اين شناور به گونه‌اي طراحي شده است که مي‌توان شناور جديدي از اين نوع و با طول بيشتر و مشخصات فني بالاتري را به سرعت طراحي کرد.

به گفته وي، اين شناور به گونه‌اي طراحي شده است که مي‌تواند به صورت مؤثري در مناطق نزديک به ساحل، اطفاي حريق را به خوبي انجام دهد. در عين حال امکان دريانوردي در مناطق دور از ساحل را نيز دارد.

برجسته، استفاده از موتورهاي خودرويي داخلي به عنوان جايگزيني براي موتورهاي دريايي را از ديگر ويژگي‌هاي فني اين شناور معرفي کرد و گفت: فرآيند متناسب‌سازي موتورهاي خودرويي براي کاربردهاي دريايي از خدمات فني و مهندسي ما است که براي موتورهاي بنزيني و ديزلي تا 2000 اسب بخار قابل اجرا است.

وي اضافه کرد: استفاده از اين موتورها در کاربردهاي دريايي که در کشورهاي پيشرفته نيز مورد توجه قرار دارد، مي‌تواند به مقدار قابل توجهي قيمت تمام شده اين شناورها را کاهش دهد.

برجسته با تاکيد بر اينکه اين شناور قادر به انجام انواع مأموريت‌هاي اطفاي حريق به صورت هوشمند و کنترل از راه دور است، افزود: کنترل اين شناور به دو صورت تمام هوشمند و کنترل از راه دور است. در حالت اول شناور براي انجام عمليات اطفاي حريق، برنامه‌ريزي شده و پس از آن بدون دخالت اپراتور، سيستم کنترل شناور تا پايان عمليات، کنترل شناور را بر عهده خواهد داشت. در حالت کنترل از راه دور نيز مي‌تواند شناور را به وسيله يک اپراتور از ساحل به طور مؤثر و مطلوبي کنترل کند.

وي با بيان اينکه براي اين منظور از سامانه‌هاي مختلف انتقال داده و تصوير بر روي شناور استفاده شده است، خاطرنشان کرد: سيستم کنترل پايداري کريوليسي از ديگر مشخصات فني اين جت اسکي آتش‌نشان کنترل از راه دور است.

برجسته در اين باره توضيح داد: خروج آب از نازل‌هاي تمامي شناورهاي آتش‌نشان سبک، باعث حرکت شناور در جهت مخالف خروج آب مي‌شود، براي رفع اين مشکل معمولا موقعيت شناورها توسط سيستم رانش تثبيت مي‌شود. به همين منظور از يک سيستم کنترل حرکات زاويه‌اي پيشرفته که بر اساس ديناميک کريوليسي عمل مي‌کند، استفاده شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3039/اطفاي-آتش-شناور-از-راه-دور-با-جت-اسکي-آتش‌نشان
بستن   چاپ